Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

David Orlic till Volontaire

Publicerad: 8 januari 2009, 10:51

Traditionella kampanjer fungerar inte längre. ”Nya” Publicis blir Volontaire – en byrå som ska jobba med målgruppen – inte mot den. Och en av de frivilliga heter David Orlic, Garbergs förra copy.


David Orlic rekryteras till Volontaire.

På Volontaires hemsida möts besökaren av nio loggor, signerade av medarbetarna
Rekryteringen av Garbergs förre copy David Orlic bekräftas av Carl Unger, vd för Volontaire och tidigare vd för Publicis Sverige.  

Men namnet är inte nytt. Volontaire har varit ett arbetsnamn inom Publicis under ett par års tid.
– Vi bestämde oss redan då för att vi ville bli en helt ny typ av byrå, som jobbade med en annan arbetsmetodik. Det är också den metodiken som vi nu bygger upp den nya byrån kring, säger Carl Unger.

Han utvecklar sitt resonemang:
– Det handlar i grunden om att jobba tillsammans med målgruppen – inte mot den. Företagen har inte längre har makten över sina varumärken och måste ha en dialog med målgruppen varje dag. Det innebär också att det traditionella kampanjtänket med pushstyrda budskap inte längre är relevant, reklam i traditionell mening fungerar inte längre. Det betyder också att det inte längre är ett
kommunikationsproblem, utan att ett affärsproblem. Frågorna måste upp ett snäpp i företagen.

Det låter som ni vill jobba mer med strategi och varumärke?

– Vi är fortfarande en reklambyrå, men en byrå som kommer att ligga långt fram när det handlar om ny typ av kommunikation som inte innebär att man trycker ned budskapet i halsen på konsumenten.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.