Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB dräneras när tunga namn lämnar

Publicerad: 1 september 2010, 17:58

Krisen är över och huggsexan har börjat. Hårt drabbat är DDB som har tappat 13 medarbetare­ under året, bland dem tunga strateger som Lars ”Laxen” Axelsson och Thomas Brenemark. – Ett generationsskifte som öppnar dörrar, säger vd Niclas Melin. Han medger att det är tunga förluster, men påpekar att byrån också har anställt 39 personer under året.


truefalse

Lars ”Laxen” Axelsson, Thomas Brenemark och Patrik Söder

Många har pratat om personalflykt från DDB. När Lars ”Laxen” Axelsson gick till The Brand Union tog snacket fart, än mer sedan det blev känt nu i veckan att strategen Thomas Brenemark och projektledaren Patrik Söder lämnar byrån.

Men trots att DDB har tappat många erkänt duktiga medarbetare, som (förutom de ovan nämnda) Johan Östlund, Alex Picha, Patrick Dry, Thomas Larsson, står det fler personer på byråns in-lista.
– Vi är i ett skifte på byrån, säger Niclas Melin, vd.

Hans och cd:n Andreas Dahlqvists ambition är att ta byrån från reklambyrå till ”innovationsbyrå”. En byrå som är mer involverad i kundernas produktutveckling. ”Rolighetsteorin” för Volkswagen nämner de som ett exempel. Därför söker de en annan profil på sina projektledare:
– Vi vill gå mer mot projektledare som är mer processdrivna och affärsfokuserade. Vi har haft det som ledstjärna vid rekrytering, säger Niclas Melin.
– Vi vill ha mer entreprenörsdrivna och kreativt sinnade projektledare som drar åt plannerhållet, säger ­Andreas Dahlqvist.

De ser förlusten av dem som nu slutar som tung. I och för sig. Men samtidigt öppnar det dörrar:
– På sätt och vis är det ett led i skiftet, säger Niclas Melin.
– Det öppnar för förändring. Den typ av kompetens som kommer är lika viktig som den som går, fortsätter Andreas Dahlqvist.

Bland alla sina nyrekryteringar är de väldigt stolta över Ulrika Almquist och Ann Ystén som börjar på byrån senare i höst. De är alla exempel på den nya typ av projektledare som DDB behöver, anser de. Likaså att de har lockat över mång­årige Farfarmedarbetaren Jon Dranger från Garbergs.

DDB är inte det enda ställe som det rör på sig personalmässigt. Enligt uppgifter till Resumé har många byrå­ledare börjat spana på konkurrenterna efter vilka medarbetare de vill locka över nu när konjunkturen börjar vända.

Risken för att dräneras på personal lever varje konsultbolag med, menar Niclas Melin, som inte är orolig för att fler följer i Lars Axelssons, Thomas Brenemarks och Patrik Söders spår.
– Det ligger i ett konsultbolags natur att hela tiden förtjäna både medarbetare och kunder, säger Andreas Dahlqvist.

Den stora risken är att titta bakåt och leva på gamla lagrar.
– Att våga välkomna förändring är nyckeln till ett långt liv för ett bolag i den här branschen, säger han.

Flera saker är drivkrafter i DDB:s metamorfos:
• Webben är navet i alltmer kampanjarbete. Man måste klara att hantera flödet av kontakter som kommer av de kampanjerna. One-to-one-marketing blir viktigare.
• Förtjänade medier tar över från köpta.
– Det främsta mediet i dag är människor. Kravet att tillföra konsumenten ett värde blir allt högre. Då krävs det mer entreprenörsdrivna projektledare, säger Andreas Dahlqvist
• Snabbheten ökar. Och med den kravet på reaktionsförmåga för alla som hanterar ett varumärke.

Under våren har det vuxit upp en designavdelning: DDB Form. Den formaliseras nu till en avdelning med nyrekryterade Eva Aggerborg, Linnea Lofjord och Anna Harrysson som får mycket att göra, framför allt med Telia.
– Paketeringen blir allt viktigare, säger Andreas Dahlqvist.

Två delägare har slutat på några månader. Kvar är elva som äger 35 procent av byrån. 65 Procent äger nätverket. Under hösten ska del­ägargruppen utökas med ett antal nya personer, oklart hur många. Men det handlar inte bara om hur Thomas Brenemarks och Lars Axelssons andelar ska fördelas.
– Vi har en plan för hur ägandet ska breddas under det närmaste året, säger Niclas Melin.
– Det viktigaste i ett del­ägarskap är att man är med och driver visionen och värdeutvecklingen i byrån, säger Andreas Dahlqvist.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.