Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB får bronslejon inom Film

Publicerad: 26 juni 2010, 15:15

Ett bronslejon inom Film till Sverige, men Sveriges representant i filmjuryn, Magnus Jakobsson, hänger inte läpp:
- Självklart hade jag gärna sett att Sverige fått fler lejon i Film, men ytterst handlar det om vad juryn på 23 personer kommer fram till och vi har varit otroligt eniga.


Idag, lördag, stod det klart att det blir bronslejon till Sverige inom Film. Magnus Jakobsson hade inte räknat med ett svenskt guldregn inom Film:

- Film håller så hög kvalitet i år att det är helt ok att få ett Bronslejon, säger han.
Det kom in 3 191 bidrag. Sedan kokades det hela ner till en shortlist på 362 bidrag och nu får 100 bidrag lejon i olika valörer: 1 Grand Prix-, 14 Guld-, 24 Silver- och 61 Bronslejon.

Ett av bronslejona går till Sverige och DDB för deras tre filmer kring Rolighetsteorin:  
- Ett brons inom Film är inte dåligt och jag tror att en viktig anledning till att det inte gått bättre i film är för att Sverige har varit upptaget med att piska hela världen digitalt.

USA kammar hem hela en majoritet av gulden, följt av Australien på två guld och sedan kommer en rad länder på ett guld – Canada, Argentina, Frankrike, Sydafrika och Tyskland. Tre bidrag var med på upploppet kring ett Grand Prix-lejon – BBH London med The man who walked around the world for Johnnie Walker Whisky, TBWA/Chiat/Day La med Replay för Gatorade och Wieden Kennedys kampanj för Old Spice The man your man could smell like, där det sistnämnda bidraget gick segrande ur striden:

- Det är en helt perfekt film som lyckades revitalisera och väcka en slumrande jätte och få in varumärket i populärkulturen, säger Mark Tutssel, filmjuryns ordförande.

Han är också mycket imponerad av Johnnie Walkers kampanj, då den inte bara innebär en resa från nutid, till dåtid och framtid, utan också har ett riktigt bra berättande. Replay-kampanjen pekar ut vart branschen är på väg, det vill säga den utnyttjar ett otroligt intressant berättande och det är lätt att dras med i historien, enligt Mark Tuttsel:

- Generellt är alla tre arbetena fantastiska och utgör en inköpsport till framtidens reklamvärld. Sett i det stora hela har 2010 varit ett fantastisk filmår. Jag är övertygad om att branschen kommer att studera Guld-vinnarna in i minsta detalj, säger Mark Tuttssel.

Vad gäller övriga svenska bidrag såsom Hilanders Crab Duel för Betsafe samt Forsman & Bodenfors Finally för Volvo blev det inte ens någon diskussion hos juryn:

- Jag kan väl säga att jag rent personligen gillar båda filmerna, men det fanns otroligt starka bidrag i år, säger Magnus Jakobsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.