Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DDB-höjdaren till McCann i New York

Publicerad: 31 Maj 2011, 14:05

Ett blytungt avbräck för DDB Stockholm. Kreative chefen och partnern Andreas Dahlqvist värvas av McCann i New York. Där blir han ”vice chairman och executive creative director". Dahlqvist har headhuntats av Linus Karlsson, nybliven chef för McCanns New York-kontor.


Ämnen i artikeln:

DDBMcCannAndreas DahlqvistLinus Karlsson

Andreas Dahlqvist. Foto: Björn Elgstrand.

Andreas Dahlqvist är en av de absoluta nyckelpersonerna på DDB och ligger bakom reklambyråns lyft.

Det är en mycket tung förlust för DDB.

   –  Jag blev helt enkelt erbjuden en utmaning jag inte kunde tacka nej till. Jag har jobbat i New York tidigare och alltid känt att jag någon gång vill tillbaka. Samtidigt är det vemodigt att lämna, och DDB Stockholm kommer alltid att ha en väldigt speciell plats i mitt hjärta. Att fått vara med om att bygga den här byrån sten för sten har varit en fantastisk resa. Jag lämnar en extremt vass byrå med fantastiska människor som jag kommer att sakna, säger Andreas Dahlqvist i en kommentar..

DDB:s vd Niclas Melin kommenterar.

–    Självklart är det tråkigt då Andreas är en vän, partner och kollega, säger Niclas Melin VD på DDB. Men att han tar ett erbjudande om att få jobba på högsta nivå i reklamens huvudstad New York är inget att förvånas över. Vi önskar honom lycka till och det är inte omöjligt att våra vägar korsas igen framöver.    

Förlusten innebär inga konkreta förändringar i ledningen, påstår DDB.

–  Vi står väl rustade för framtiden och kör vidare helt enligt plan, säger Niclas Melin.

Lars "Laxen" Axelsson, vd på The Brand Union och tidigare cd på DDB Stockholm blir väldigt överraskad av värvningen.

– Andreas är en av de mest begåvade kreatörerna jag jobbat med. Han är lika strategisk som kreativ, och är självklart en oerhört viktig motor i DBB. Han har ett finger med i alla uppdrag. Klart att det är en jävla förlust att tappa honom, säger han till Resume.se.

– Samtidigt måste man bygga en verksamhet underifrån där nya talanger kommer bakifrån. Ingen är oumbärlig i slutändan. Nya växer upp när blomman försvinner. Men det är klart att det här påverkar byrån.

– Många kunder uppskattar honom väldigt mycket. Hans engagemang och sätt att förstå samband och sammanhang i uppdragen. Det blir en tung roll att mantla.

Hur stor hart hans betydelse varit för DDB:s framgångar de senaste åren?

– Han har ett jättestor del i det. Han är en motorerna, en nyckelperson. Han har en stor kompetens som han sitter på. De har köpt honom jäkligt dyrt därifrån, det kan jag lova.

– Jag hade väntat mig att han skulle ta sig upp i DDB-nätverket globalt.

Andreas Dahlqvist kommer tillträda sin nya tjänst den 1 september.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.