Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DDB hyllar VW

Publicerad: 1 september 2010, 13:52

Under augusti månad sålde Volkswagen fler bilar än Volvo. Att någon lyckas med det har inte hänt på flera år. Nu tror DDB att deras kund snart kommer att knipa tätpositionen bland bilmärkena i Sverige. – De kommer gå om fortare än folk tror, säger Jerker Fagerström, projektledare på DDB.


Ämnen i artikeln:

Jerker FagerströmDDBVolkswagen

Jerker Fagerström, DDB. Foto: Anna Pernilla E. Olofsson Hjort.

3 374 bilar. Så mycket lyckades VW kränga i augusti. Det är 446 stycken fler än vad Volvo sålde, och gör därmed det tyska bilmärket till det mest sålda under den gångna månaden. Dessutom gick VW Golf om Volvo V70 som den populäraste modellen.

Enligt Jerker Fagerström på DDB är det en långsiktig strategi som ligger bakom framgången.

– Det här följer en plan som lades för flera år sedan, säger han.

Den stora anledningen till att det går så pass bra för DDB:s kund beror enligt Jerker Fagerström på den marknadsmix som märket har just nu.

– Vår kund gör allting rätt. Det handlar om allt från produktkatalogen till prissättningen och marknadsföringen, säger han.

Än är det en bit kvar till förstaplatsen sett till försäljningen på årsbasis. Hittills i år har Volvo fler bilar än den tyska koncernen och när 2010 ska summeras kommer de med stor sannolikhet att lyckas behålla kungakronan. DDB satsar dock under hösten och kommer att sjösätta en rad kampanjer i samband med flera nya produktlanseringar. Volkswagens mål är att bli störst, men frågan är bara hur lång tid det tar innan de går om den nuvarande ettan.

– Fortare än folk tror, säger Jerker Fagerström.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.