Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DDB kan förlora Försvaret

Publicerad: 15 April 2009, 14:30

DDB kan förlora Försvarsmakten som kund. Försvaret är på väg ut i en ny reklamupphandling. Idag, torsdag, avgörs om uppdraget ska ut på omedelbar pitch.


Ämnen i artikeln:

DDBFörsvarsmakten

Har du det som krävs? DDB Stockholm har under åren gjort ett antal prisade kampanjer för att värva nya  befäl till Försvarsmakten.

Vi håller på att sätta igång en ny upphandling, säger Staffan Slörner, marknadschef på Försvarsmakten, som lägger 5 miljoner om året på reklamproduktion inklusive byråarvode.
I dag, torsdag, har han möte med upphandlingsenheten på Försvarsmakten för att gå igenom reklambyråavtalen.
DDB har haft Försvarsmakten som kund sedan 2003. Det repositioneringskoncept som vunnit ett otal priser startade 2005.
– Försvarsbeslutet 2004 innebar en ny inriktning som vi behövde kommunicera. Det är ett av de största repositioneringsuppdrag vi har i det här landet för närvarande, säger Thomas Bernemark, projektledare och kundansvarig för Försvaret på DDB.

2006 genomfördes den senaste upphandlingen och DDB fick då behålla kunden. Nu är det dags igen. Ofta löper avtalen på två år med möjlighet till förlängning ett år i taget två gånger. Alltså maximalt fyra år. Sedan måste myndigheten ut i en ny upphandling för att ge andra leverantörer chans att tävla om jobbet.
Staffan Slörner sticker inte under stol med att han inte är särskilt förtjust i systemet.
– Ibland kan det finnas brytpunkter i ett samarbete där man behöver byta konsult. Men där är inte vi just nu.
Han poängterar att själva upphandlingsprocessen innebär oerhört mycket kraft och att man tappar fart i sitt vanliga arbete. För att inte tala om vilka resultat en upphandling kan medföra.

– För oss skulle det vara en jättetragedi om vi inte kan fortsätta med DDB. Risken är att man inte får den kvalitet man är van vid, säger Slörner.
Det är visserligen ingenting som hindrar DDB från att delta i Försvarets nya upphandling. Men det finns faktorer som hindrar Staffan Slörner att välja DDB igen även om det är det han vill.
Enligt lagen om offentlig upphandling måste myndigheten välja den som anger lägsta priset bland de anbud som uppfyller övriga krav enligt den viktning av olika kriterier som upphandlaren ställer upp. Ett krav som är till för att spara pengar, men som riskerar att ge precis motsatt effekt, enligt Slörner.
– Det riskerar att bli mycket dyrt för skattebetalarna om man inte får ta hänsyn till kompetens. Det är en sak när det handlar om att köpa bord och stolar, men det är svårt att jobba med de här upphandlingskraven när det gäller kommunikation.

DDB:s reklamkoncept för Försvaret är omtalat och prisbelönt. Det kommer sig av en stor omställning i Försvarets rekrytering som i sin tur är en följd av en gigantisk omställning av Försvarets uppgift och verksamhet. Staffan Slörner beskriver rekryteringen som en ”ödesfråga” för att ställa om Försvaret. Anställningsbehovet är 4 000 personer per år. Men man vänder sig inte längre till dem som gör lumpen, eftersom hela systemet med värnplikt är under förändring.

– Hela den grunden är på väg att försvinna. Vi har börjat resan med att förklara Försvarsmaktens stora förändring med DDB. Vi har absolut inte landat utan är mitt i det. Och vi måste vara väldigt duktiga på kommunikation om vi ska klara det här skiftet, säger Slörner.
Hans sätt att behålla den kontroll han kan är att jobba nära upphandlingsenheten.
– Så att man kan få in en del av sina egna krav.
Självklart kommer byrån att försvara sitt uppdrag i den kommande upphandlingen, säger Thomas Brenemark. Han är inte så orolig för prispressen utan litar på att Slörner kan skriva en kravspecifikation som passar uppdraget.

– Försvarsmakten är inget enkelt uppdrag. Det finns kanske en handfull byråer i det här landet som klarar det. Jag tror att de går in i upphandlingen med rätt kvalitetsskrivningar, säger han.
Hur långt är ni beredda att pressa priset för att få ha kvar uppdraget?
– Det är en omöjlig fråga att svara på. Försvaret har redan ett väldigt, väldigt lågt pris. Frågan är hur lågt man kan pressa sig utan att tumma på kvaliteten.
Thomas Bernermark vill först inte uppge DDB:s prislista, men säger till slut att en projektledare eller en copywriter normalt sett kostar mellan 1500 och 1800 kronor i timmen.

– Det är klart att vi tar med priset i beräkningen. Vi försöker hitta en balans i pris och kvalitet. Men jag är ändå rätt hoppfull för jag tycker att folk har blivit så mycket bättre på att handla upp de här tjänsterna. Det är ju en mardrömssituation för en myndighet att tvingas till avtal med konsulter som kanske inte kan leverera. Om kravet är mesta möjliga kvalitet för minsta möjliga summa har jag inga problem. Det är vad vi har gjort de senaste åren, säger Bernemark.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

DDBFörsvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.