Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

DDB om att skapa ett Patentverk för branschen

Publicerad: 29 Maj 2013, 09:43

DDB och DN drar igång Byrålådan för att en gång för alla få slut på diskussionen om vem som var först med en idé: – Idéerna är ju ändå lite av hårdvaran i vår bransch, säger Olle Langseth, copywriter på DDB.


Ämnen i artikeln:

TBWAOlle Langseth

DDB och DN drar igång Byrålådan, vilket enkelt förklarat innebär att en  kreatör kan gå in och registrera sin idé på ett tidigt stadium och få  ett kvitto på idén.

– Nu kan man för första gången ta patent på sin  idé. Det är inte så att det förändrar branschen i grunden, utan det  handlar mer en möjlighet att redan på ett tidigt stadium registrera en  idé. Det vill säga då idén bara finns i huvudet, säger Olle Langseth.

Han  tror dock inte att den eviga diskussionen om idéstölder tar slut i och  med Byrålådan.

Helt enkelt för att det är bara personen som registrerar  idén som ser att den har lagts in i Byrålådan:
– Man kan sitta  med hur många idéer som helst i sin byrålåda, men vad som verkligen  räknas är vem som skapar verklighet av en idé, säger Olle Langseth.

Han  berättar att han själv många gånger har känt irritation över att man  har gått och grunnat på en idé och sedan kommer någon före med samma  idé. Här hoppas han att Byrålådan ska kunna bidra till att fler idéer  blir verklighet:
– Vi sänker tröskeln och skapar ett bra tillfälle att gå från ord till handling, säger Olle Langseth.

Det finns det här uttrycket intet nytt under solen. Att allt redan har gjorts. Hur ser du på det?
– Jo, men det är ändå viktigt vem som är först med en idé, säger Olle Langseth.

Ni  vann nyligen månadens Print för en DN-kampanj där man kunde vinna  biljetter till en utställning på Bonniers konsthall. TBWA körde förra året en  DN-kampanj där fem DN-prenumeranter kunde vinna signerade Yoko-annonser i samband med hennes utställning Grapefruit.  Hur ser du på det?
– Jag tycker inte att det alls är samma grundidé.  Bonniers Konsthall-grejen handlar mer om slumpen, medan Yoko  Ono-kampanjen rörde sig om ett trycktekniskt projekt. I så fall skulle  50 procent av alla reklamkampanjer vara likadana i och med att man ofta  använder samma tekniska möjligheter, säger Olle Langseth.

Han tycker  att Byrålådan en gång för alla gör att man kan sätta tyngd bakom  påståendet  ”den där iden hade jag för tre år sedan.”

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

TBWAOlle Langseth

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.