Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

DDB plockar bort Hemglass-signal i Samsung-kampanj

Publicerad: 25 November 2014, 14:34

Samsungs reklambyrå DDB Stockholm har kört ett musikaliskt experiment i Gamla Stan för att introducera företagets flerljudssystem. I kampanjen lät man ljudkällor som en gatumusikant, en kyrkklocka och en Hemglass-bil agera högtalare för Spotify-låtar.


Ämnen i artikeln:

HemglassDDBSamsung

Den skånske entreprenören Percy Nilsson blev irriterad över signalen från en Hemglass-bil och punkterade ett av glassbilens däck med en borrmaskin.

Nu har DDB kört ett ljudexperiment i Gamla Stan som bland annat har inneburit att man låtit en Hemglass-bil agera högtalare i ett ljudsystem och ersatt Hemglass-signalen med olika låtar från Spotify.

I högtalarexperimentet ingår även en gatumusikant och en kyrklocka – användarna kunde styra och växla mellan de olika högtalarna genom Spotify.

– Samsung är idag ett världsledande innovationsföretag. Vi vill göra kommunikation som är lika nyskapande som tekniken – experimentell marknadsföring som tänjer på gränserna för produktkategorin, säger Henrik Lethagen, marknadschef på Samsung Norden i en kommentar.

Det gick även att pausa om man behövde ta ett samtal.
- Vi ville leka med egenskaperna hos Samsungs Multiroom. Eftersom det handlar om kraftfulla och flexibla trådlösa högtalare så skapade vi en levande motsvarighet till det, säger Daniel Mencák, kreatör på DDB Stockholm i en kommentar.

DDB använder enbart digitala kanaler för att marknadsföra filmen.

– Vi vill hitta smarta idéer som får förtjänt uppmärksamhet i stället för att bara arbeta med stora annonskampanjer, vilket ofta ligger nära till hands när man jobbar med ett så stort varumärke som Samsung, säger Jasmine Riahi, projektledare på DDB Stockholm i en kommentar.

DDB Stockholm har tidigare gjort en annan experimentell kampanj för Samsung "Pick it up" – som gick ut på att lansera nya Samsung Galaxy Alpha.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

HemglassDDBSamsung

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.