Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB:s Doge-kampanj för SL frias

Publicerad: 3 juli 2014, 13:06

SL:s ungdomskampanj för sommarbiljetter – Doge – frias av Reklamombudsmannen. RO menar att allmänheten troligen inte vet att det rör sig om en japansk hund och att kampanjen därför inte är diskriminerande mot nationalitet.


Ämnen i artikeln:

DDB

Den anmälda Doge-kampanjen består av en affisch med en hund av rasen Shiba.

Runtomkring hunden finns uttryck som "Such financial", "Many summer" och "Wow". Målet med kampanjen är att få stockholmarna att köpa SL:s sommarkort.

En japan boende i Stockholm har anmält kampanjen till RO och menar att den är stötande och rasistisk och ger en stereotyp bild av japaner.

SL beklagar att reklamen har uppfattats stötande/rasistisk och menar att kampanjen bygger på ett internetfenomen "Doge" – en hund med inre tankar om ett visst ämne.

SL betoner att Doge är ett globalt fenomen och att en Google-sökning på "Doge meme" ger över 4,3 miljoner träffar. Man understryker också att Dogefenomenet inte har någon koppling till hur japaner pratar.

RO konsterar att man har avbildat en hund av en japansk ras i reklamen och att också grammatiskt felaktig engelska finns i annonsen.

RO friar reklamen eftersom man anser att en "genomsnittskonsument troligen inte har kännedom om hundens ursprung eller kopplar samman bilden och texten med Japan och japaner."

Reklamen är därmed inte diskriminerande när det gäller nationalitet, enligt RO.

Resumé har tidigare rapporterat att Doge-fenomenet sägs härstamma från en japansk förskolelärare som fotograferat sin Shiba Inu-hund Kabosu och lagt upp den på sin blogg.

När bilderna väl spreds blev det vanligt att man porträtterade hunden med illa stavad engelska. En spridd version är en lapp om att hunden är borttappad där man skriver:
"Lost Doge – Such trubble, so scare, wow, much reward".

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.