Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DDB:s högste kreativa chef lämnar

Publicerad: 20 maj 2014, 08:13

Jerker Fagerström, Executive Creative Director, ECD, på DDB lämnar byrån efter sex år. Han har inte klart med något nytt jobb ännu.


Ämnen i artikeln:

Jerker Fagerström

Jerker Fagerström var en av fyra personer som grundade Saatchi &  Saatchi i Sverige och tillbringade 5,5 år där. Han  gick därefter över  till en roll som ansvarig planner på DDB för sex år sedan. Idag är han  Executive Creative Director, ECD, sedan ett år tillbaka.

Nu lämnar han byrån.
-  Jag har varit planner, ansvarig projektledare och nu senaste ECD. Nu  tycker jag att jag har gått varvet runt och att det är dags att göra  något annat efter sex år på byrån, varav fem år som partner, säger  Jerker Fagerström.

Han uppger att han räknar med att ha klart med ett nytt jobb efter sommaren, men att alla papper inte är klara ännu.

Han blir tillgänglig för byrån fram till sommaren.

Jerker  Fagerström tycker att han har varit med om en fantastisk resa på DDB  där man gått från 65 anställda till 170 personer under sex år.

Hur ser du på att ni inte fick några Guldägg i år?
-  Det finns så många saker vi kunde gjort bättre, men jag är stolt över  det vi skickar in till Cannes. Självklart vill vi ha mer, men jag ändå  inte att man ska skämmas över 6 silverägg.

DDB Stockholms fyller  tio år i år och Jerker Fagerström tycker att det har varit en väldigt  rolig, men i vissa stunder också jobbig resa.
- Vi kan ofta ha olika åsikter i kreatörsgruppen exempelvis, men det är utvecklande för en byrå, säger Jerker Fagerström.

Ni  har drabbats av en rad avhopp på sistone. Jenny Kaiser och Tover  Eriksen Hillblom för att nämna några. F&B går från klarhet till  klarhet när ni var riktigt starka för ett par år sedan?
- Vi  hade flest nomineringar och sex Silverägg. Det ser inte jag som något  tecken på att vår storhetstid är över, säger Jerker Fagerström.

Han  uppger att DDB inte räknar med att ersätta hans tjänst, utan att planen  är att ha en så platt organisation som möjligt framöver.
- DDB:s kraft ligger i våra många talanger. Vi vill lyfta upp talangerna och ge dem mer ansvar, säger Jerker

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Jerker Fagerström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.