Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DDB:s koncept för Scan – julskinka och skinköl

Publicerad: 27 November 2013, 14:12

Inför julen presenterar Scan ett samarbete med Restaurang AG och Södra Maltfabriken. Resultatet – en särskilt framtagen skinkmacka och specialbryggt Skinköl. Bakom konceptet står DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

DDBDDB StockholmScan

Scan är svensk marknadsledare på julskinka. Inför den stundande julen ligger fokus på själva upplevelsen kring julmaten. I DDB Stockholms koncept kopplar byrån varumärket kring de klassiska julattributen skinkmacka och öl.

I samarbete med Johan Jureskog på Restaurang AG har man tagit fram en egen variant på den klassiska skinkmackan gjord på Scans julskinka från Svensk Rapsgris®. Som tillbehör har Södra Maltfabriken producerat ett specialbryggt Skinköl att skölja ner den med.

– Julen är väldigt viktig för oss och julskinkan är en av våra mest folkkära storsäljare. AG:s skinkmacka och Södra Maltfabrikens Skinköl ligger precis rätt i skärningspunkten mellan produkt och kommunikation och stärker hela vårt julerbjudande, säger Christina Wennebo, produktchef för Scan i ett pressmeddelande.

Det blir allt vanligare att konsumentvarumärken allierar sig med nischade, trendsättande aktörer. Johan Jureskogs tolkning av den klassiska svenska skinkmackan kommer att serveras under november och december på Restaurang AG.

–Nu har jag chansen att komponera min egen drömskinkmacka vilket förstås ska bli väldigt roligt, säger Johan Jureskog i en kommentar.

Södra Maltfabriken har tagit fram en specialgjord skinköl som ska avnjutas tillsammans med skinkmackan:

– Vår ölfilosofi är att hantverksmässigt, mikrobryggt öl inte behöver vara så svårt. Och det känns rimligt att anpassa en öl särskilt för julens huvudrätt skinka. Om mat och dryck inte hänger ihop kan totalupplevelsen aldrig bli optimal, säger Niklas Hjelm på Södra Maltfabriken i en kommentar.

Lanseringen av konceptet är helt och hållet pr-drivet och lanserades på ett pressevent i fredags för en utvald skara journalister och bloggare. A World Beneath ansvarar för pressevent och pressbearbetning.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDBDDB StockholmScan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.