Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

DDB:s moderevansch

Publicerad: 30 September 2010, 09:25

Indiska vänder tillbaka till byråvärlden efter några år med frilansmedarbetare. – Vi har saknat den helhet en byrå kan erbjuda, säger Erika Dalle, marknadschef  på Indiska. För DDB är modekontot en efterlängtad revansch.


Ämnen i artikeln:

IndiskaNiclas MelinDDBOlle Langseth

truefalse

”Bohemian modern” är namnet på Indiskas stil. DDB:s Tove och Olle Langseth ligger bakom kampanjen som ska bredda varumärket. Foto: Peter Gehrke.

Redan när Tove och Olle Langseth rekryterades till DDB från Brindfors hösten 2008 hoppades vd Niclas Melin på ett ökat modetryck på byrån. Tove Langseth har en lång erfarenhet av vass modereklam. Hon jobbade med Diesel på Paradiset under varumärkets och byråns storhetstid, hon har också jobbat med Björn Borg och Stefanel. Både Tove och maken Olle Langseth har jobbat med NK på Brindfors.

Modeföretaget Indiska lanserade en ny kollektion med designern Jade Jagger under våren.
– Vi vill fortsätta kommunicera vår stil som vi kallar för ”bohemian modern” och som vi märker ligger helt rätt i tiden, säger Erika Dalle, marknadschef på Indiska.

I samma veva gick de ut i en reklambyråpitch och valet föll strax före sommaren på DDB.

Uppdraget är att bredda Indiska så att varumärket blir angeläget för fler.
– Vår grundtes är att man inte ska behöva älska Indien för att gilla Indiska. Självklart kommer Indiskas inspiration och många av produkterna från Indien, men det intressanta händer när man sätter det indiska i kontrast till en urban livsstil. Då blir det genast något som fler är beredda att ta till sig och tycka om, säger Tove Langseth.

I den första kampanjen väljer de att flytta Indiska till en storstadsmiljö.

Den bohemiska trend med sug efter en äkthet och själ i produkterna som råder i dag har alltid funnits på Indiska, menar Tove Langseth.
– I dag vill många att det ska finnas en historia bakom produkterna de köper. Och när vi undersökte saken närmare upptäckte vi att det bakom Indiskas produkter ofta finns berättelser som andra företag bara kan drömma om. Dessa historier är såklart en fantastisk tillgång som vi kommer att använda oss av, säger Tove Langseth.

Arbetsgruppen består förutom henne och Olle Langseth, av projektledaren Katti Bergh Gorgén, som kom till DDB i våras från art buyer-företaget Day Stockholm. Även hon har gedigen erfarenhet av modereklam.

Indiska sa upp samarbetet med King 2006 när King började jobba med Åhléns, en kund byrån inte har kvar i dag. Indiskas samarbete med King varade i fyra fem år, enligt Erika Dalle.
– Då var vi redan rätt sugna på att testa att jobba med frilansare. Men nu känns det rätt skönt att gå tillbaka till en byrå, med en specifikt handplockad arbetsgrupp efter vårt uppdrag. Mode handlar mycket om en känsla, säger Erika Dalle.
–  Vi är en ganska liten aktör och det mesta vi gör handlar om butik och digitala medier.

Ulrika Fjällborg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.