Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DDB:s premiär för SOS Barnbyar – kopplar in Fredrik Eklund

Publicerad: 18 December 2014, 12:23

DDB har inlett ett samarbete med mäklarstjärnan Fredrik Eklund, som driver Eklund Stockholm New York, ESNY. Det är DDB:s första kampanj för SOS Barnbyar där man ska sälja hem för 450 kronor till förmån för föräldralösa barn.


Ämnen i artikeln:

Jessica W SandbergSOS Barnbyar

– Med vintern kommer kyla och oväder och de flesta av oss i Sverige har förmånen att kunna söka skydd i en uppvärmd lägenhet med intakta fönster. De barn vi möter har inte den lyxen, säger Jessica W Sandberg, pr-ansvarig för SOS Barnbyar i en kommentar.

Kampanjen kallas "Ett tryggt hem" och handlar om att nå ut till de svenskar som ofta surfar efter sin drömbostad genom att erbjuda att man kan köpa ett hem från SOS Barnbyar – hemmet finns till försäljning hos lyxmäklaren Eklund Stockholm New York på ESNY.se för 450 kronor.

I annonsen visas hur ett sådant hem ser ut – allt förpackat med bilder, objektsbeskrivning och visningsinformation precis som vid en vanlig försäljning.

SOS Barnbyar ska använda pengarna för att hjälpa barn i katastrofområden som Ukraina och Syrien.

Eklund Oslo New York ska kopiera kampanjen, medan stjärnmäklaren Fredrik Eklund har spritt densamma via sina kanaler i USA.

DDB uppger att det har lett till att amerikaner har velat donera pengar och att man har skapat en speciallösning kring detta.

– Det är kul att resultatet syns direkt och att kampanjen verkligen gör skillnad. Jag har nog aldrig jobbat i ett projekt som fått så mycket positiv respons så fort, säger Cattis Söderblom, projektledare på DDB i en kommentar.

SOS Barnbyar bjuder också in till en lägenhetsvisning i Stockholm den 18 december där man tittar på ett rekonstruerat hem från Ukraina – det går också att köpa objektet hur många gånger som helst.

– Vår hemsida, esny.se, är ett skyltfönster för de mest exklusiva bostäderna i Sverige – nu kan vi dessutom använda den som en påminnelse om att miljontals barn runt om i världen saknar ett tryggt hem och hur lätt vi alla kan göra skillnad genom en, i sammanhanget, liten summa om 450 kronor, säger Niklas Berntzon, vd på Eklund Stockholm New York i en kommentar.

SOS Barnbyar finns idag i 134 länder.

Arbetsgrupp:
SOS Barnbyar:
Projektledare/PR-ansvarig: Jessica W Sandberg
Produktionsledare/copy: Lisa Licheri

DDB:
Emelie Lenning – Copy
Lina Elfstrand – AD
Daniel Israeli – Special Operations Director
Gustav Hamdahl – Planner
Simon Strand – PR-konsult
Pelle Josephson – Business director/Kundansvarig
Cattis Söderblom – Projektledare
Malin Bragby - Originalare

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.