Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB:s värvningskampanj skapade kaos på Berghs

Publicerad: 18 maj 2012, 08:07

DDB:s udda metod för att skapa uppmärksamhet kring rekryteringskamanjen skapade kaos på Berghs.


Ämnen i artikeln:

Berghs School of CommunicationBerghs

Varje Berghs-elev fick ett mejl från byrån som såg ut att vara ett svar på ett mejl från eleven själv – trots att eleven i fråga inte hade mejlat DDB.

Amanda Lublin, kontaktperson på DDB, berättar att kampanjen skapade stor oreda på skolan och att många trodde att de fått sina datorer kapade. Det gick så långt att skolan bytte kod till sin datasal – och DDB fick ta emot samtal från skärrade elever. .  

– Men när man förstått att det var ett skämt har man tyckt att det var mycket kul. Och många vill komma hit och träffa oss, så det är jättebra.

– Hur och när man som elev kontaktar byråer för mappvisningar är en viktig och ofta lite känslig grej när man går ut skolan. Därför var det en tacksam sak att använda sig av, säger copywritern Olle Langseth.

Exempel på de fejkade mejlen

Hej,

Tack för ditt mail, att sitta i fängelse i Kina i låter som en fruktansvärd upplevelse. Självklart vill vi gärna ses för titta på dina arbetsprover. Vad tror du om att träffa några kreatörer från oss någon gång den 31 maj? Om vi kommer överens om en tid kan vi påminna dig dagen innan om det skulle underlätta.

Mvh

Amanda Lublin, DDB

Hej,

Jag heter Kristina Tham Sterner och går sista året på Berghs. Innan utbildningen avtjänade jag ett 17-årigt fängelsestraff i Kina till följd av en komplott som jag mot min vilja dragits in i. Fängelsestraffet har märkt mig för livet och jag lever numera en planlös tillvaro där jag tar en dag i sänder. Vore hur som helst intressant med ett möte, även om det är osäkert om jag kommer dyka upp då jag har svårt att anpassa mig till fasta tider.

Kristina Tham Sterner

Hej Omid!

Kul att du vill träffa oss. Alltid intressant att få kommentarer på jobb man gjort. För att diskussionen ska bli bra vore det även intressant att se några idéer du själv ligger bakom. Vad tror du om att ses någon gång den 31 maj?

Ha det så bra!

Amanda Lublin, DDB


Den 2012-05-15 15.06, skrev "Omid Fard” <omid.fard@berghs.se>:

Hej,

Mitt namn är Omid Fard och går på Berghs. Jag har en del synpunkter ett antal av era kampanjer. Jag tänker här främst på Rolighetsteorin, den senaste kampanjen för Försvarsmakten samt Bonnier Konsthall. Samtliga kampanjer har flera logiska luckor och man kan även ha synpunkter på den kreativa höjden. Ser fram emot ett möte.

Omid Fard

Hej!

Tack för ditt personligt formulerade mail. Vi träffar dig gärna för att titta på dina arbetsprover. Vad tror du om att träffa några kreatörer från oss någon gång den 31 maj?

Ha det så bra!

Amanda Lublin, DDB


Den 2012-05-15 15.09, skrev "Jenny Kallur" <jenny.kallur@berghs.se>:

Hej

Minns ni Ronja Rövardotter? Den frimodiga rövarflickan som vare sig räddes de hemska vildvittrorna eller Djälvulsgapets djupa avgrund. När våren var i antågande hörde hennes vårskri över skogar och tjärnar. Jag ser mig själv lite som Ronja Rövardotter. Med samma energi som Ronja vill jag anta utmaningar. Med samma kraft vill jag tackla problem. Och med samma pillemariska glimt i ögat vill jag servera mina lösningar. Hoppas detta inspirerar er till att ta er tid för ett möte!

Jenny Kallur

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.