Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB:s vd blixtutbildad på Harvard: ”Är som en ny människa”

Publicerad: 9 augusti 2013, 08:00

David Sandström har drillats på Harvard under sommaren.

Foto: Andreas Elgstrand.

DDB ökade byråintäkten och vinsten 2012. Men vd:n David Sandström, 30, slår sig inte till ro – i sommar har han drillats på Harvard i USA. – Den dagen vi känner oss nöjda, den dagen har vi anledning att vara oroliga, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

David SandströmDDB

Reklambyrån DDB Stockholm ökade byråintäkten med 15 procent till 183 (159) miljoner kronor under förra året, uppger Dagens Media. Omsättningen var 331 (296) miljoner kronor.

Rörelseresultatet ökade från 29,4 miljoner kronor 2011, till 31,6 miljoner kronor 2012. Personalkostnaderna steg till 118 (106) miljoner kronor.

David Sandström, som ersatte Carl Wåreus som vd den 1 juni 2012, tycker att siffrorna är bra, med tanke på tuffa tider i branschen, men han vill inte fokusera så mycket på resultatet.

– Vi är framförallt nöjda med det jobb vi gör för kunderna och resultatet är en konsekvens av det. Vi har tagit in intressanta varumärken som verkligen tror på kommunikation och det avspeglas på resultatet, säger David Sandström.

Framåt står DDB inför stora organisationsförändringar, som David Sandström ber att få återkomma om.

– Vi lever och dör med våra kunder och behöver förändra oss snabbare än våra kunder, säger David Sandström, som är i San Francisco när Resumé når honom.

Tidigare i sommar har han snabbutbildats på Harvard Business School i Boston – en åtta dagar lång ledarskapsutbildning initierad av byrånätverket Omnicom. David Sanström var en av tio européer som fick gå utbildningen, och enda svensken. Viktiga lärdomar därifrån var hur man säljer kompetens – att det är människorna som är den viktigaste resursen.

– Det var otroligt givande, ett stort priviliegium att få vara där. Jag kommer tillbaka som en ny människa, säger David Sandström.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

David SandströmDDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.