Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

DDB:s vd om Media Markts kris

Publicerad: 5 November 2012, 13:15

David Sanström, vd på DDB

Foto: Pressbild

Sedan 2006 har Media Markt förlorat 1,2 miljarder på sin svenska verksamhet. Media Markts reklambyrå DDB har inte märkt av någon avmattning, men inser att nästa år kan bli motigt för många. – 2013 kommer att bli ett tufft år för många företag, säger David Sandström till Resumé.


Ämnen i artikeln:

David SandströmDDBMedia Markt

En satsning som kom av sig. Så kan man beskriva Media Markts etablering på den svenska hemelektronikmarknaden. Investeringarna i Sverige har orsakat en förlust på minst 1,2 miljarder kronor för de tyska ägarna, enligt Dagens Industri.

Bolaget döljer förlusterna genom att utelämna information i bokföringen. I förra veckan anmäldes Media Markt revisor till revisorsnämnden, misstänkt för olaglig bokföring.

Hemelektronikjätten som gjorde intåg på den svenska marknaden 2006 har kritiserats för att man inte upprättat någon koncernredovisning i Sverige. Det gör att företagets samarbetpartners, såsom DDB och OMD, inte får en samlad bild av Media Markts förlustberg och finansiella ställning. Det skriver Dagens Industri.

DDB har varit Media Markts svenska reklambyrå sedan förra året. David Sandström, vd på DDB, har inte märkt av någon avmattning i kundens aggressiva marknadsföringsstrategi.

– Vi har självklart inte exakt insyn i Mediamarkts ekonomiska situation, då vårt uppdrag primärt är att fokusera på marknadskommunikationen. Och utifrån den att döma så är Mediamarkt fortfarande offensivt, både vad gäller nyöppningar och kommunikationsinsatser, säger David Sandström till Resumé

Hur följer ni den ekonomiska utvecklingen hos era kunder?
– Vi har ett starkt intresse för hur det går för våra kunder och följer den ekonomiska utvecklingen dagligen. Dels för att den kan komma att påverka oss, men primärt för att vi tror att vi kan göra skillnad för den. Många byråer är alldeles för dåliga på att anpassa sig till den rådande ekonomiska situationen, men jag tror starkt på snabbrörliga byråer som lätt kan ställa om och anpassa sig till marknadsbehoven. Att bibehålla en traditionell struktur och vara blind för omgivningen kan komma att bli döden för vissa byråer.

De senaste tre åren har Media Markts majoritetsägare Metros aktiekurs sjunkit med cirka 40 procent.

Försäljningsmässigt går det som mest knackigt på den västeuropeiska marknaden exklusive Tyskland. Miljardförlusterna och den vikande försäljningen är två tecken på att Media Markt kan komma att stänga flera av sina butiker och minska sin svenska satsning.

Hur allvarligt ser ni på den situation som bolagets svenska verksamhet befinner sig i?
– Den tror jag är ganska allvarlig ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag kan bara göra en bedömning utifrån min vardag, men det är väl ingen hemlighet att 2013 kommer att bli ett tufft år för många företag och att kraven på effektivitet kommer att vara tydliga, säger DDB:s vd David Sandström.

Hur viktig kund är Media Markt för DDB?
– Mediamarkt är en jätteviktig kund för oss ur flera perspektiv. Dels är det en av de mest spännande branscherna just nu, men framförallt så har vi i Mediamarkt en kund som delar vår syn på effektiv kommunikation. Och det är bland det viktigaste som finns för oss.

Efter Resumés publicering kontaktar David Sandström Resumé i ett mail. Han anser sig ha missförstått Resumés fråga "Hur allvarligt ser ni på den situation som bolagets svenska verksamhet befinner sig i?", då han trodde att frågan hänvisade till den svenska marknaden i sin helhet:

"Om jag ska vara ärlig så tror jag att situationen för Media Markt ser ganska  bra ut i förhållande till andra. De expanderar fortfarande och är en av  få kunder som inte vill dra ned sin budget under nästa år.", skriver David Sandström i sitt mail.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.