Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB sitter säkert med Vattenfalluppdraget

Publicerad: 10 mars 2011, 09:55

– Nej, vi överklagar inte. DDB kan andas ut. Byrån riskerar inte att tappa Vattenfall genom en överklagan av upphandlingen. Det visar en rundringning som Resumé har gjort till de byråer som deltog i pitchen.


Ämnen i artikeln:

DDBRobert SchelinVattenfall

truefalse

Niclas Mellin, vd på DDB, sitter säkert i båten. Foto: Resumé.

I onsdags stod det klart. Efter sex år hos Lowe Brindfors kunde Resume.se avslöja att kraftjätten Vattenfall lägger uppdraget hos DDB.

Byråerna som deltog i pitchen fick ett brev i slutet av förra veckan. Där informerades de om att DDB vinner uppdraget framför näsan på tvåan Lowe Brindfors. Denna vecka träffar Vattenfall pitchdeltagarna och går igenom bedömningen av deras insatser. De har sedan två veckor på sig att överklaga.

Vattenfall har lagt munkavle­ på byråerna fram till den 16 mars. Men en rundringning pekar på en och samma sak: DDB sitter säkert. Byråerna kommer inte att överklaga beslutet. En av dem är WW\TBWA:s vd Robert Schelin.
– Jag kommenterar varken vunna eller förlorade pitcher medan de pågår. Vi skulle aldrig överklaga ett beslut i en upphandling eller från en kund, säger han.

Enligt vad Resumé erfar kommer inte heller Lowe Brindfors, som nu tappar Vattenfall efter sex år, att agera mot beslutet. Men vd:n Bjarte Eide är förtegen.
– Vi kommenterar inte en pågående upphandling, men gör så gärna när den är officiellt avslutad, säger han.

Storåkers McCann och Granath Euro RSCG säger sig också avstå från att överklaga, medan Saatchi & Saatchi inte vill ge några kommentarer kring Vattenfall över huvud taget. 

Att DDB vann uppdraget beror enligt uppgifter till Resumé på att de begärde ett pris som var lägre än konkurrenternas.
– Priset var det som avgjorde, säger en källa med god insyn i pitchen.

Avtalet med Vattenfall sträcker sig över två år men kan förlängas till maximalt åtta år. Tidigare har uppdraget värderats till minst 30 miljoner kronor, men den summan är nu ännu högre eftersom DDB kommer att sköta kommunikationen på fler marknader än vad Lowe Brindfors gör i dagsläget.

450 Mkr/år

Vattenfalls sammanlagda brutto­investeringar i marknadskommunikation ligger på 450 miljoner kronor per år i Sverige, enligt Sifo Reklammätningar.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

DDBRobert SchelinVattenfall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.