Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 9 Juni 2010, 07:47
Vinstvarningar, aktieras och stenhård konkurrens. Då byter Eniro reklambyrå. DDB ska vara med och lösa bolagets kris med en helt ny reklamstrategi när Eniro fokuserar stenhårt på nätet.
Eniros aktie har fallit med 80 procent sedan Jesper Kärrbrink tog över som vd för två år sedan.
Eniros marknadschef Jonas Dahlquist.
Krisdrabbade Eniro, som tidigare jobbat med Ogilvy i sju år, ska ändra inriktning för att klara konkurrensen.
Eniros marknadschef Jonas Dahlquist säger till Dagens Industri att Eniro är känt för "fel saker".
Fokus ska ligga på nätet – telefonkatalogen placeras i periferin.
– Vi lägger om hela vår affärsstrategi och går från att vara helt beroende av print till att lägga energin på att bli ett företag med onlinemöjligheter. Vi vill gå från att vara en sökmotor till att bli en köpmotor och då måste vi marknadsföra oss på ett nytt sätt, säger Jonas Dahlquist till DI.
DDB kopplades för en tid sedan in på koncernnivå för att se över strategin och nu börjar det omfattande arbetet med göra om reklamkonceptet. Trollen i reklamen är ett minne blott.
– Trollen i vår reklam skapade en oerhörd kännedom. Nu måste vi bli mer relevanta för att de ska förstå vad de ska ha oss till, säger Jonas Dahlquist till DI.
Jerker Fagerström på DDB blir ansvarig projektledare. Den första kampanjen kommer under hösten.
Magnus Helander