Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB slog ut McCann

Publicerad: 4 april 2012, 09:28

Foto: Pressbild.

DDB har fått förnyat förtroende hos Försvarsmakten och vinner ett kontrakt värt uppemot 15 miljoner kronor per år. DDB:s hårda prispress fällde avgörandet: – De tog 825 kronor i timmen för en projektledare, vilket var mycket billigare än förra gången. Då tog man 1 100 kronor per timme, säger Magnus Tegsved, reklamchef på Förvarsmakten.


Ämnen i artikeln:

DDBMcCannFörsvarsmakten

Åtta byråer lämnade anbud och slutstriden stod mellan DDB och McCann  Stockholm.

Här stod sig McCann starkt när det gällde olika  utvärderingskriterier och vann 3 av 4 sådana, men när det kom till  priset kunde inte McCann matcha DDB:
– DDB lämnade ett väldigt bra  pris. Man tog 825 i timmen för en projektledare och det var ändå den  dyraste kompetensen som vi eftersökte, säger Magnus Tegsved, reklamchef  på Försvarsmakten.

Försvarsmakten hade också tagit fram två testcase. Det ena rörde en pilotrekryteringskampanj och det andra internkommunikation:
– Det var välskrivna case och DDB och McCann Stockholm var de byråer som stack ut allra mest i detta, säger Magnus Tegsved.

DDB kan därmed se fram emot ett nytt avtal med Försvarsmakten som löper under två år med chans till två års förlängning.

Övriga byråer som lämnade anbud var: Lowe Brindfors, Åkestam Holst, Ehrenstråhle, TBWA, Prime och Nowa Kommunikation:
– Försvarsmakten vill passa på att tacka så jättemycket för att hela åtta byråer visade intresse, säger Magnus Tegsved.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DDBMcCannFörsvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.