Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB Stockholm gör rekordresultat

Publicerad: 14 juli 2014, 10:27

David Sandström, vd DDB Stockholm.

Foto: Andreas Elgstrand.

År 2013 blev ett rekordår för DDB Stockholm. Såväl byråintäkten som rörelseresultatet höjdes till nya toppnoteringar.


Ämnen i artikeln:

David SandströmDDBDDB Stockholm

DDB Stockholms senaste årsredovisning, som lämnades in till Bolagsverket i slutet av maj, är en glad läsning för nätverkets chefer. Koncernen i Sverige redovisar nämligen en byråintäkt på 191 miljoner kronor, vilket är all time high. Noterbart i sammanhanget är att omsättningen samtidigt minskade med 30 miljoner kronor till 301 Mkr.   

Även på resultatsidan blev det rekord. Rörelseresultatet för 2013 noteras till 38 Mkr – en ökning med knappt 7 Mkr jämfört med året innan. Beräknat på byråintäkten ger det en rörelsemarginal på 20 procent. På sista raden gör DDB Stockholm en vinst på 31,5 Mkr vilken överförs i ny räkning.

– Vi är såklart supernöjda. Det intressantaste är inte siffrorna i sig, utan att de är resultatet av att vi har fördjupat våra kundrelationer. Vi växlar ut på vår fastslagna plan om att jobba vidare med den fina kundportfölj som vi har, och det har vi lyckats väldigt bra med. Vi har aldrig haft en så stor spännvidd i de uppdrag vi gör för våra kunder som i dag, säger DDB Stockholms vd David Sandström.

Att byråintäkten steg trots omsättningsminskningen är ett tecken på detta, enligt honom.  

– Vi har blivit bättre på att fokusera på kvalitativa jobb som vi är riktigt bra på. Vi ska inte växa kvantitativt utan kvalitativt. På det stora hela är vi inne på en jättebra bana, både kulturellt och jobbmässigt.

Medelantalet anställda i koncernen under 2013 var 159 (153) stycken. Men trots tillväxten sjönk personalkostnaderna med en knapp miljon till 117 Mkr. Däremot steg ersättningarna still styrelsen och vd till 8,5 (7,5) Mkr.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.