Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB Stockholms första kampanj för Elgiganten

Publicerad: 30 november 2016, 13:46

En ensam äldre man i DDB Stockholms julkampanj för Elgiganten.

Kampanjen, "säg det med grej" är det första steget i den nya kommunikationssatsningen. Syftet är att skapa mer känsla för varumärket.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjDDB StockholmElgiganten

Årets julkampanj blir Elgigantens första efter valet av DDB som ny huvudbyrå.

– Det är en kampanj, där du kastas mellan glädje, hopp och förtvivlan och som kan leda både till skratt och gråt. Det har den i alla fall gjort när vi visat den internt för våra kollegor, säger Johan Järnliden, marknadschef på Elgiganten i ett pressmeddelande.

Kampanjen ska uppmuntra människor att ge sina julgåvor mening och samtidigt skänka inspiration till kunderna för vad de faktiskt kan säga med olika produkter. Budskapen spänner mellan humoristiska förslag, sagda med glimten i ögat, till att lyfta fram viktiga frågor som ensamhet, acceptans och livets förgänglighet.

– Vissa känslor och tankar kan vara svåra att uttrycka högt, men de går att få fram utan ord och som exempel lyfter vi fram symboliken med våra produkter. Det viktiga med en julgåva är oftast inte produkten i sig utan själva kontexten och betydelsen, säger Johan Järnliden i en kommentar.

Kampanjen går i hela Norden och kommer att synas bland annat på utomhustavlor, i radio, print, butik. Som del i kampanjen släpps också tre längre filmer på samma tema.

– Filmerna visar upp olika situationer och stämningslägen där våra produkter är med och förändrar känslan genom att säga saker, helt utan ord, utan med grej, avslutar Johan Järnliden.

Kampanjen är framtagen tillsammans med DDB Stockholm för Elkjøp-koncernens butikskedjor i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Filmproduktion

Byrå: DDB
Produktionsbolag: Bacon
Regi: Martin Werner

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.