Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DDB tappar Fritidsresor

Publicerad: 18 Mars 2009, 13:04

DDB tappar uppdraget för resejätten Fritidsresor. Istället väljer bolagets kommunikationsdirektör  Scholz & Friends. Men beskedet till DDB skulle ha lämnats först idag klockan fyra i eftermiddag.


Ämnen i artikeln:

Scholz & FriendsDDBFritidsresorPatrik Söder

Niclas Melin.

I fredags sammanträdde DDB:s projektgrupp med Patrik Söder nordisk marknadschef på Fritidsresor. På agendan stod en diskussion om hur samarbetet skulle utvecklas. DDB uppfattade det som att samarbetet skulle fortsätta och idag planerades ett nytt möte.

Men redan nu kan Resumé avslöja att resejätten redan tagit ett avgörande beslut. Fritidsresor väljer att helt lämna DDB och lägga sitt uppdrag på Scholz & Friends.

För DDB kommer beskedet som en överraskning. De vet inte om att Fritidsresor redan valt en ny samarbetspartners.

Enligt uppgifter till Resumé har man ett möte inbokat klockan16.00 där diskussionen från i fredags ska fortsätta.
– Jag har inga kommentarer om det alls, säger Niclas Melin, vd på DDB.

Patrik Söder ger en annan bild.
– Vi sade upp samarbetet i fredags med DDB. Vi skulle ha ett möte i eftermiddag, där vi skulle gå igenom hur samarbetet ska avslutas och hur överlämningen ska ske, men det mötet kommer vi att flytta till fredag.

Istället kommer DDB då få beskedet om att de förlorar uppdraget. Det bekräftar Patrik Söder nordisk marknadschef på Fritidsresor.
– Vi har jobbat med DDB i många år och kände att det var dags för att få in lite nya idéer. Eftersom Scholz & Friends hade gjort bra reklam för vårt varumärke Temaresor var det naturligt att välja dem, istället för att gå ut i en stor pitch, säger Patrik Söder, nordisk marknadschef på Fritidsresor.

Var ni missnöjda med DDB?

– Nej. Det är en bra byrå, som gjort bra reklam för oss, så det här är inte speciellt dramatiskt.

Kommer ni att dra ner på investeringarna på grund av lågkonjunkturen?
– Vi har dragit ner på antalet flygstolar. Men vi kommer att fortsätta satsa på reklam. De första kampanjerna från Scholz & Friends kommer till hösten. Nu ska vi ha en bra överlämning.

Kay Höök.

På Scholz & Friends gläds vd Kay Höök över det nya uppdraget.

– Det är skitkul! Vi har bra erfarenhet av resebranschen och de har dels en utmaning i att bita i och dessutom höga ambitioner på både sin egna verksamhet och i kommunikationen.

Blir det ett stort uppdrag?

– Det blir ett av våra större uppdrag för oss. Absolut

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.