Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB tappar Trygg-Hansa

Publicerad: 4 december 2012, 09:48

Trygg-Hansa och DDB går skilda vägar när samarbetet som påbörjades 2008 avslutas. Resumé kan avslöja att försäkringsbolaget befinner sig i slutfasen av sin reklambyråpitch. Tre byråer tävlar om en ny kund.


Ämnen i artikeln:

DDBTrygg-Hansa

DDB har varit Trygg-Hansas kommunikationspartner sedan 2008. Nu kan Resumé avslöja att samarbetet avslutas sedan försäkringsbolaget valt att gå ut i pitch.

Av de åtta reklambyråer som fanns med från början återstår tre som konkurrerar om att få försäkringsbolaget som ny kund. DDB är inte en av byråerna.

Varför väljer ni att avsluta samarbetet med DDB?
– Vi har arbetat med DDB sedan 2008. Vi har nyligen inlett ett samarbete med en ny pr-byrå och nu mediebyrå. Då valde vi också att se över samarbetet på reklamsidan, säger Trygg-Hansas marknadschef Catharina Gehrke till Resumé.

Vilka kompetensområden söker ni efter?
– Vi letar någon som täcker våra strategiska behov. Eftersom vi är väldigt inriktade på DM letar vi också efter en byrå som är specialiserad inom DM.

Handlar det om en eller två byråer?
– Vi utesluter inte att vi kommer att välja två olika byråer. Vi behöver en leadbyrå och en samarbetspartner som också är specialiserad inom DM.

Trygg-Hansa räknar med att vara klara med sitt val av ny reklambyrå innan årsskiftet. I juli stod det klart att försäkringsbolaget hade valt PHD som ny mediebyrå efter att ha avslutat det femåriga samarbetet med Starcom.

Under 2011 låg Trygg-Hansas medieinvesteringar på 31 miljoner kronor brutto i Sverige, enligt Sifo Reklammätningar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDBTrygg-Hansa

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.