Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB utmanar Storåkers om Telia

Publicerad: 9 december 2008, 14:17

Slaget står mellan DDB och Storåkers.
Ogilvy och Åkestam Holst har sorterats bort.
I vår avgörs vem som vinner jätteuppdraget för Telia.


Ett uppdrag på mellan 25 och 35 miljoner kronor per år har fått landets reklambyråer att gå man ur hus.

Initialt var fem byråer inbjudna att delta. Storåkers får försvara uppdraget. IPG-kollagean Lowe Brindfors valde kaxigt att svara nej för att istället ta ett uppdrag åt konkurrenten Telenor.

Även DDB, Ogilvy och Åkestam Holst var aktuella. Nu kvarstår endast DDB och Storåkers. Ogilvy och Åkestam Holst har fallit ifrån efter ett par första tester. I veckan intensifieras pitchen med work-shops för de olika byråerna.

Men det kommer dröja innan besked kommer. Internt på Telia väntas det inte vara klart förrän under våren.

Utvärderingsgruppen består av:
Josefin Lundmark, markandschef för Mobil
Catharina Ljungberg, marknadschef för Bredband
Peter Eriksson, inköpsansvarig.

Resumé har tidigare avslöjat att DDB arbetar med Teliakonkurrenten TDC i Danmark. Ett sådant samarbete måste avslutas för att DDB ska kunna bli aktuellt.
– Vi är medvetna om det och det blir svårt för dem att jobba med bägge uppdragen, säger Josefin Lundmark.

Teliauppdraget kommer dock att minskas mot Storåkers budget. Telia är mitt i ett effektiviseringsprogram och konsultarvoden ska ned med 25 procent.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.