Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB vägrar deppa - trots uteblivna lejon

Publicerad: 19 juni 2013, 14:08

Magnus Jakobsson.

DDB Stockholm har inte vunnit något lejon än så länge i Cannes Lions. – Personligen tycker jag att det är kul om det blir något svenskt lejon. Det viktigaste är att Sverige håller sig kvar på kartan över världens mest kreativa länder, inte att vi får fira med en extra flaska rosé, säger byråns cd Magnus Jakobsson.


Ämnen i artikeln:

Magnus JakobssonDDB StockholmCannes Lions

Magnus Jakobsson låter sig inte nedslås av det faktum att DDB hittills har kammat noll i Cannes Lions.

– I mina ögon ska stjärnorna stå rätt för att vinna lejon. Väldigt många  stjärnor dessutom. Är man med på shortlist är man definitivt med i  leken, brukar jag säga. Förra året tror jag att vi vann åtta lejon. I år  kanske vi inte vinner något. Nästa år kammar vi  kanske hem 10 guld. Personligen tycker jag att det är kul om det blir  något svenskt lejon. Det viktigaste är att Sverige håller sig kvar på  kartan över världens mest kreativa länder, inte att vi får fira med en  extra flaska rosé.

Mindre byråer som Mobiento och RBK ligger högt upp i byråtoppen hittills. Någon kommentar till det?

– Jag tycker att det är superkul. Varför måste man vara en stor byrå för  att vinna lejon? Det är stor kreativitet som ska belönas.

Hur tycker du annars att det är att vara i Cannes i år?

– Jag går faktiskt och lägger mig senast klockan 01 varje dag, så  festandet ser jag inte mycket av. Däremot är det alltid mycket inspirerande  att få ta del av världens bästa reklam, och träffa personerna som gör  den.

I kväll delas priser ut till vinnarna i Cyber, Press, Radio och Design.

Svenska byråtoppen i Cannes hittills

Mobiento – 1 guld, 1 silver (2 nomineringar)
INGO – 2 silver, 1 brons (3 nomineringar)
Åkestam Holst – 1 silver, 4 brons (12 nomineringar)
Prime PR – 1 silver, 3 brons (4 nomineringar)
RBK – 1 silver, 1 brons (7 nomineringar)
The Fan Club – 1 silver (3 nomineringar)
Forsman & Bodenfors – 2 brons (8 nomineringar)
DDB Stockholm – 6 nomineringar
TBWA – 2 nomineringar
Naked – 2 nomineringar
Lowe Brindfors – 2 nomineringar
Acne,  BAS, Bedow, Bold, BVD, Family Business, Great Works, Happy F&B,  McCann, The Brand Union, CP+B, Deportivo, Ester, North Kingdom – 1  nominering

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.