Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB värvar Toyotas marknadschef

Publicerad: 4 juni 2013, 12:43

Michael Hollesen

Foto: Pressbild

DDB gör en prestigerekrytering i Toyotas tidigare marknadschef Michael Hollesen. Nu blir han kundansvarig på DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

David SandströmDDBDDB Stockholm

Michael Hollesen har en bakgrund som senior varumärkeskonsult på Lynxeye och som brand manager på Procter & Gamble. Under de senaste två åren har han jobbat som marknadschef för Toyota.

– Det är både spännande och viktigt att en profil som Micke väljer att komma till oss. Han är precis den typ av person som definierar DDB och som våra kunder behöver - en intressant hybrid av kommunikation, affär och strategi, säger DDB Stockholms vd David Sandström.

På DDB kommer Michael Hollesen att jobba som kundansvarig, innan har aldrig kunnat se sig själv på reklambyråsidan. Med DDB kändes det rätt från första stund.

– Efter diskussioner med folk på DDB och branschen i stort, så var det flera saker som jag tyckte var avgörande. Framförallt har DDB en väldigt tydlig affärsstrategisk tillgång i hur man väljer att arbeta med sina kunder och ta sig an sina kunduppdragen. Det, i kombination med ett gäng otroligt skarpa kreatörer, gör att man kan vara totalt oberoende i sina rekommendationer som kundansvarig. Det är precis så jag vill jobba och tror att man som byrå måste jobba, säger Michael Hollesen.

Så här sade David Sandström när han intervjuades av Dagens Industri i samband med att han tog över som vd för DDB Stockholm i maj förra året:

"Det finns två finansiella instrument. Sänka utgifterna eller öka
intäkterna. Deloitte och McKinsey jobbar med att sänka kostnaderna. Vår
prioritet borde vara att öka intäkterna. Det är sjukt att vår bransch inte har
tagit ett större grepp om det".

Under hans tid som vd har DDB Stockholm gjort flera rekryteringar som hämtats utanför den reklambranschen. Michael Hollesen beskrivs som en del av omställningen som DDB gör för att fortsatt leda utvecklingen av branschen och sina kunder.

– Jag tror personligen att en viktigt del för utvecklingen av en modern
reklambyrå bygger på möjligheten att rekrytera högkompetenta profiler från
andra branscher och med andra bakgrunder. Därför känns det extra intressant att vi gång på gång tycks vara attraktiva för dom sorts människorna, säger David Sandström.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.