Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DDB Worldwide årets bästa globala reklambyrå

Publicerad: 16 december 2012, 23:27

David Sandström, vd DDB Stockholm

DDB Worldwide har utsetts till årets internationella reklambyrånätverk av branschtidningen Campaign Magazine. DDB Stockholms jobb för Försvarsmakten och McDonald’s och att man lyckades vinna Electrolux-kontot för Europa och Asien lyfts fram som exempel på nätverkets framgångar under året.


Ämnen i artikeln:

DDBDDB Stockholm

Även uppryckningen av verksamheten i Storbritannien och den starka utvecklingen i Kina lyfts fram som orsaker till DDB Worldwides förstaplats på Campaigns lista.

Nätverkets offensiva satsning i årets Cannes Lions gav resultat. 79 lejon i Cannes 2012, fördelat på 27 kontor i 23 länder, ses som den främsta orsaken till att DDB tog hem utmärkelsen.

DDB Stockholm, som ensamt stod för en tiondel av vinsterna.
- Under lågkonjunkturen ser vi två stora trender i uppdragsgivarnas beteende: ökad centralisering och ökad efterfrågan på integrerade koncept. Man gör alltså färre, men större, kampanjer. Vi har lyckats anpassa oss ganska bra till detta. Arbetet med Försvarsmakten är ett exempel på superintegrerat koncept, och för kunder som McDonald’s formerar vi oss med de andra nordiska kontoren, precis som vi gör internationellt med exempelvis Electrolux och Vattenfall, säger David Sandström, vd på DDB Stockholm.

I maj tillkännagavs det att DDB Stockholm tagit över Electrolux reklamkonto för hela Europa och Asien från Lowe Worldwide efter en pitch.

Under året lanserade DDB Worldwide Shanghai som nytt globalt kreativt centrum, för att investera ännu mer i Kina, och Asienmarknaden generellt.

Det mångfaldigt prisbelönta projektet ”Vem bryr sig?” för Försvarsmakten tas upp som en av DDB Worldwides mest kreativa kampanjer under året.

– Att DDB Stockholm inte bara är en starkt lysande fyr över Sveriges reklamlandskap bevisas härmed bortom allt tvivel. Det känns givetvis mycket kul och inspirerande för oss att i allra högsta grad ha bidragit till årets framgångar för hela nätverket även globalt, säger Magnus Jakobsson, creative director på DDB Stockholm.

Flera medarbetare på DDB Stockholm har skickats på export till andra kontor inom nätverket. DDB Oslos vd Pelle Josephson, DDB Köpenhamns creative director Simon Higby för att nämna två.

DDB Stockholm är till hälfte nägt av lokala medarbetare, andra hälften ägs av DDB Worldwide.
– Vi är en hybrid mellan en fristående byrå och ett nätverkskontor. Det skapar en bra balans mellan spets och bredd, galenskap och struktur, säger David Sandström.

Tvåa på listan över bästa byrånätverk blev Ogilvy & Mather, som tagit over Philips globala reklamkonto (värt 300 miljoner pund) och vars Shanghai-kontor vann Grand Prix i Cannes Lions Outdoor-kategori för sin Coca Cola-kampanj Coke Hands.

Man har även lanserat den världsomspännande digitala avdelningen Digital@Ogilvy.

Tidigare vinnare av Campaigns utmärkelse

BBDO Worldwide (2011)
Wieden & Kennedy (2010)
DDB Worldwide (2009)
BBDO (2008)
BBDO (2007)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDBDDB Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.