Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De Absoluta vinnarna

Publicerad: 19 juni 2008, 09:45

Great Works var den stora vinnaren i Cyber med sitt guld för kampanjen ”Absolut Machines”. – Det är superkul att vinna för ett sådant stort teamwork, säger Ted Persson, cd på Great Works och medlem i Cyberjuryn.


Glada miner. Foto: Linus Fremin.

Det var många glada miner i svensklägret i går kväll då det  offentliggjordes att Sverige hade vunnit nio lejon i Cyber.

Gladast var Great Works som tog det enda guldlejonet.

– Det är superkul såklart. Det var en enorm utmaning att göra något så  nytt och integrerat på riktigt. Det var också en utmaning organisatoriskt. Jag  tror vi aldrig har jobbat så många i ett och samma projekt, säger Ted   Per sson och fortsätter:

–   Vi samarbetade  bland annat med Frankenstein och TBWA i New York och Paris och vi var sammanlagt  över 100 personer i arbetsgruppen. Det är skitkul att ett sådant teamwork  belönas på det här sättet.

Hade det en chans på ett Grand  Prix?
– Det var röstning och den låg högt upp, men jag var ju inte med då jag  inte hade någon röst om det. Så jag vet inte exakt, men alla som vann guld var  egentligen med i leken om Grand Prix.

DDB vann ju två silver för Försvarsmakten, var de nära  ett guld?
– Den vann i enskilda kategorier. Det folket gillade med den var att  svenska försvaret vågade kommunicera bortom klyschorna. Alla i juryn kände att  det var självklart, men att det är få länder som faktiskt vågar.

Hur gick diskussionerna om de svenska  bidragen?
– Alla i juryn är oerhört imponerade över hur duktiga lilla Sverige är.  Det visar sig i antalet lejon. Vi är ju jädrigt duktiga i Sverige och fungerar  även som en plantskola för utländska kreatörer. Många är till exempel impade  över Hyper Island. Det är otroligt stort inom den digitala industrin och det  känns ju väldigt häftigt.

Great Works guldvinnande bidrag ”Absolut machines” går i korthet ut på  följande: En självspelande musik­maskin väntar på att besökare på kampanjens  webbplats ska spela in en musikslinga med hjälp av datorns tangentbord. Maskinen  skapar därefter varianter på samma slinga som spelas upp och filmas med en  webbkamera så att kompositören kan se sitt verk framföras i realtid.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.