Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De anställda tar över Publicis Stockholm

Publicerad: 25 december 2008, 18:30

Publicis Stockholm verksamhet kommer från och med januari 2009 att ägas och drivas av byråns anställda. Det blir en helt ny verksamhet under Publicis Worldwide.


Publicis har de senaste månaderna stuvat om rejält bland sina byråer på den nordiska och svenska marknaden.

I början av sommaren slog nätverket samman Saatchi & Saatchi och Leo Burnett i Sverige som ett led att skapa en slagkraftigare byrå. Det spekulerades då också i en senare sammanslagning med Publicis Stockholm, som för verksamhetsåret 2007 redovisat en förlust på drygt 10mkr på en omsättning på närmare 43 mkr.

Men nu visar det sig alltså att lösningen istället blir ett övertagande. De anställda ska i fortsättningen driva verksamheten vidare i egen regi, under Publicis Worldwide i Sverige.

Inriktningen på den nya verksamheten presenteras först i början av nästa år. Men av ett pressmeddelande framgår bland annat att den innebär ett närmande mot Xpress2Market, ett nordiskt expressnätverk specialiserade på taktiska kampanjer och som ägs av Publicis Groupe.

Patrick Tepfers, nordisk VD för Publicis, säger i en kommentar:
– Publicis fortsätter att se stort värde hos den svenska marknaden. Denna nya verksamhet handlar helt och hållet om att se framåt och skapa bästa möjliga plattform för innovation och kreativitet i Sverige. Vi gör detta genom att erbjuda de lokala ägarna och anställda möjligheten att driva sin egen byrå på det sätt de som tycker är bäst, samtidigt som de har full tillgång till våra globala resurser. Med den nya verksamheten och X2M sida vid sida är vi bättre positionerade för den tid som kommer.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.