Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De är Londons bästa byråer

Publicerad: 22 februari 2008, 08:55

Stor blir större och ”less is more”. Det är slutsatsen av en undersökning av Londons mest framgångsrika reklambyråer förra året.


Det är konsultbolaget AAR som undersökt hur framgångsrika reklambyråerna i London var 2007.

Englands största byrå Abbott Mead Vickers BBDO drog in flest nya kunder. Bland annat livsmedelsföretaget Birds Eye och skotillverkaren Clarks. Näst bäst gick det för oberoende CHI & Partners som tog hem tolv nya konton.

Abbott Mead Vickers BBDO vann flest men var långt ifrån efektivast. Under förra året deltog byrån i 17 pitchar. Då gick det bättre för Fallon som deltog i fem pitchar och vann alla, bland annat Eurostar och BBC Radio.

HI & Partners var bästa på att få nya kunder utan pitch. Sex kunder valde byrån förr året utan någon föregående pitch.

– Det mest signifikanta är att ju mer selektiva byråerna är i att delta i pitcher, desto mer framgångsrika blir de. Enda undantaget är Abbott Mead Vickers och de är ganska ovanliga, säger Martin Jones, reklamchef på AAR.

Flest nya kunder 2007

1. AMV 14

2. CHI & Partners 12

3. Beattie McGuinness Bungay 10

3. Fallon 10

3. TBWA\London 10

6. M&C Saatchi 9

7. Albion 8

7. DLKW & Partners 8

7.Leagas Delaney 8

7.Leo Burnett 8

Källa: AAR.

Effektivitet i att vinna pitcher man deltar i

(i procent)

1. Fallon 100.0, 5 st

2. Mustoes 80, 5 st

2. Wieden & Kennedy 80, 5 st

4. AMV 76.5,   17 st

5. Karmarama 71.4, 7

5.Leagas Delaney 71.4, 7

7. M&C Saatchi 63.6, 11

8. Albion 60, 5

8. Hooper Galton 60, 5

8. Krow 60, 5

Källa: AAR.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.