Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 april 2008, 10:14
Finalisterna i tre av The One Shows kategorier har släppts. I Design är fyra svenska bidrag nominerade och i Interactive har Sverige fått 28 nomineringar. I täten ligger Farfar, Forsman & Bodenfors och Lowe Brindfors.
Farfar har nominerats för "SJ Prio", Nokia-kampanjerna "The World is My Canvas", "70829" och "Get Out And Play", Bjornborg.com och projektet "Emotional Cities".
Lowe Brindfors har tre bidrag i final, samtliga är gjorda för Stella Artois. Det är kampanjerna "Le Passage", "La Bouteille" och "Le Courage" som gått till final, den sistnämnda i två kategorier. Totalt fyra nomineringar alltå.
Forsman & Bodenfors nomineras för IKEA-kampanjerna "Jorden runt på fem kök" och "Du behöver ett lugnt rum". "Think Outside The Box" för Volvo C30, "Sluta röka" för Apoteket och NE-kampanjen nomineras också.
Great Works nomineras för H&M-jobbet "Fashion Against AIDS" och Absolut-kampanjerna "Design" och "Machines".
Ytterligare nomineringar går till Åkestam Holst, Acne Digital och Foreign som får en nominering vardera. Daddy får två banner-nomineringar och en i kategorin New Media Innovation and Development för "Boten Andy" åt Telia. Daddy är dessutom involverade i två andra bidrag, för Sprite och Burger King, som man gjort i samarbete med Crispin Porter + Bogusky.
De svenska webbyråerna har alltså sina vinnande koncept. Great Works+Absolut, Farfar+Nokia och Lowe Brindfors+Stella Artois är samarbeten som knappast kommer att avslutas av kreativa skäl inom en snar framtid.
I Radio finns inga svenska nomineringar men i Design är Happy F&B nominerade för Röhsska museets Trendrapport 2008 samt bidraget ”Pointless things to collect: Weapons” för Erik Penser Fondkommission. Acne Creative är nominerade för Acne Paper nr 4. Family Business har fått en nominering för Absolut Disco som man gjorde för V&S Absolut Spirits.