Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De är reklambranschens obesjungna hjältar

Publicerad: 4 april 2013, 11:32

Annika Molnár (TBWA), Andreas Hallgren (Brindfors) och Anna Wallin (Youme).

Foto: Pressbild.

Om kreatörerna hyllas för sina mästerverk är det produktionsledarna som står i bakgrunden om möjliggör dem att ske. I senaste avsnittet av Guldäggspodden möter vi Annika Molnár (TBWA), Andreas Hallgren (Lowe Brindfors) och Anna Wallin (Youme).


Ämnen i artikeln:

GuldäggspoddenGuldägget 2013

Produktionsledarna ska hålla koll på allt och se till att allt rullar på enligt plan. Men de står sällan i rampljuset när frukterna av byråns jobb skördas.

I det sjunde avsnittet av Guldäggspodden med rubriken "Förverkligaren" möter vi tre av dem i ett samtal med programledaren Sara Haag, som undrar om kreatörerna hela tiden förväntar sig att bli servade.  
– För min del är det inte så farligt. Men nu har jag varit 13-14 år i det här yrket. I början fick jag nästan niga och bocka och vara till hands över lag. Men med tiden lär man sig att hantera det, säger Annika Molnár på TBWA.

Men produktionsledarnas verklighet har förändrats och förbättrats. Särskilt med tanke på digitaliseringen.
– I dag handlar rollen till största delen om att kommunicera med alla som är inblandade i olika projekt: kunden, arbetsgrupperna och leverantörerna. Alla måste ha samma vision av hur slutprodukten ska bli, säger Anna Wallin på YouMe Agency.

Andreas Hallgren på Lowe Brindfors lyfter också fram en annan aspekt av produktionsledarjobbet som är ytterst viktig:
– Det gäller att entusiasmera alla kring det som ska göras. Vi är viktiga kulturbärare och befinner oss hela tiden i händelsernas centrum. Om vi inte pushar de kulturella frågorna på en reklambyrå har vi inte där att göra, anser han.

Lyssna på hela avsnittet här.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News