Reklam
De är tre av Sveriges mesta Guldäggsvinnare genom tiderna: ”Otroligt mäktigt”
Resumé har kartlagt vilka som fått flest Guldägg genom tiderna. 13 kreatörer hamnar på topp sju. På delad sjunde plats finner vi Björn Ståhl, Staffan Forsman och Anna Qvennerstedt.
Publicerad: 10 april 2023, 05:30
Anna Qvennerstedt, Björn Ståhl och Staffan Forsman är tre av Sveriges mest belönade kreatörer genom tiderna. Foto: Press/Petrus Olsson/Andreas Elgstrand.
Inför Guldägget 2023 publicerar Resumé en nedräkning av mesta vinnarna genom tiderna. De närmsta veckorna riktar vi ljus mot de 13 kreatörer som hamnar på de sju platserna i toppen på listan innan vi släpper hela listan, med 200 namn, i sin helhet. Håll utkik på resume.se.
Här är trion som hamnar på delad sjunde plats över Sveriges mest belönade reklamkreatörer genom tiderna.
Björn Ståhl: Från Pripps Blå till fem ägg för Moldy Whopper
Björn Ståhl har precis lämnat rollen som ecd på Ingo. Foto: Petrus Olsson/montage.
Med 14 Guldägg är Björn Ståhl, 61 år, en av Sveriges mest belönade reklamare. Han började som copywriter på Lowe Brindfors på 90-talet och har sedan dess verkat både i Sverige och internationellt. Han var creative director redan när Ingo grundades och har sedan 2010 bildat radarpar med vd:n Håkan Karlsvärd. Under Björn Ståhls kreativa ledarskap har Ingo vunnit ett otal kreativa priser, däribland två grand prix i Cannes Lions och två svarta pennor i D&AD.
Sitt första Guldägg vann han 2000 för en kampanj för Pripps Blå.
– Jag jobbade på Lowe Brindfors. Vi gjorde några reklamfilmer för Pripps Blå och en av dom vann Guldägg. Tror filmen hette ”Anders”. Det var otroligt mäktigt att gå upp på scen, kommer ihåg att jag sparade guldäggsbilagan som kom i morgontidningarna dagen efter och har kvar den fortfarande, säger Björn Ståhl.
Framförallt är det kampanjerna The Swedish Number och Moldy Whopper som har belönats i Guldägget. Även Mystery Sniper för Activision Blizzard gav utdelning i form av flera Silverägg och ett Guld.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Är det något Guldägg som du är extra stolt över?
– Jag började på Ogilvy som ju var rejält uträknade kreativt, men redan andra året vann vi guld med Delicato och det kändes så klart fantastiskt. Sen måste ju också Swedish Number och Moldy Whopper nämnas här. Moldy vann ju fem guld, och det är såvitt jag vet rekord för en kampanj i ägget. Men alla guld är fantastiska på sina sätt.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Finns det någon kampanj du gjort som INTE belönades med Guldägg, som du tycker förtjänade det?
– Jag blev nog lite konfunderad när inte Dill-restaurangen för Lidl vann guld. Den vann ju i Cannes, och fick gul penna i D&AD. Lite konstigt kan jag tycka än i dag faktiskt. Sen cv-kampanjen för Situation Stockholm tycker jag nog också förtjänade guld. Men det är som det är, gungor och karuseller.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Björn Ståhl har också suttit med i Guldäggsjuryn flera gånger, och som juryordförande 2021. I september 2022 meddelade Björn Ståhl att han lämnade sin roll på Ingo efter 18 år. Han var då en av Sveriges längst sittande kreativa chefer.
Du är en av Sveriges mest belönade reklamkreatörer. Hur känns det?
– Det är ju otroligt mäktig och hedrande att vara med i sånt här sammanhang. Sverige har ju under så lång tid gjort så mycket bra reklam, det har funnits så många otroligt duktiga profiler, så jag är väldigt stolt.
Björn Ståhl
Ålder: 61.
Yrke: Copywriter.
Karriär i korthet: Copywriter på Lowe Brindfors, copywriter på Lowe London, creative director på Lowe, executive creative director på Ingo.
Antal Guldägg: 14
Första ägget: 2000
Senaste ägget: 2022
Läs också: Björn Ståhl: ”Kroppen utkämpade en kamp som jag inte riktigt var medveten om”
Anna Qvennerstedt: Platinaakademin och enda kvinnan i toppen
Anna Qvennerstedt är global styrelseordförande för Forsman & Bodenfors. Foto: Press.
När Resumé tar fram listan över Sveriges mest Guldäggsbelönade kreatörer genom tiderna finns det en enda kvinna i toppen. Det är copywritern Anna Qvennerstedt, numera global copywriter på Forsman & Bodenfors.
Hon har varit en kvinnlig pionjär även i andra forum. När hon 2007 blev invald till Platinaakademin var det som andra kvinna någonsin – efter Jane Bark som valdes in 1985.
– För egen del hade jag tur med tajmingen. När jag började jobba var det ont om kvinnliga kreatörer. Det där tycker jag har bättrat sig något, men då runt 1994–95 var vi jättefå. Jag var tidigt med och vann något reklampris och fick sitta i Guldäggsjuryn. Jag blev ofta tillfrågad om att uttala mig eller delta i paneler, mycket eftersom de ”behövde en tjej”. Och så är det fortfarande. Branschen verkar längta efter kvinnliga företrädare, och medierna och uppdragsgivarna vill ha kvinnor i paneler och arbetsgrupper, har hon själv kommenterat saken på bloggen Please copy me.
Genom åren har det dessutom blivit 13 Guldägg, 2 Guldskrifter och Kycklingstipendiet.
Anna Qvennerstedt tog examen från Berghs 1994 och var med i starten av TBWA Stockholm. Till Forsman & Bodenfors kom hon 2004. Senare blev hon styrelseordförande. Och i samband med sammanslagningen av KBS 2018 blev hon global styrelseordförande.
Senaste Guldägget vann Anna Qvennerstedt 2016, för H&M-kampanjen Close the loop.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Anna Qvennerstedt
Ålder: 51 år.
Yrke: Copywriter.
Karriär i korthet: Reklambyrån Villmer, Garbergs, delägare i TBWA Stockholm, började på F&B 2004. Blev global ordförande 2018.
Antal Guldägg: 13
Övriga vinster: Kycklingstipendiet, Platinaägget och 2 Guldskrift.
Första ägget: 1998
Senaste ägget: 2016
Läs också: Anna Qvennerstedt: Pendlar mellan att tycka att man är ett geni och total osäkerhet
Staffan Forsman: 40 år av Guldägg
Staffan Forsman är en av grundarna till Forsman & Bodenfors.
Foto: Andreas Elgstrand
Staffan Forsman är en av grundarna till Forsman & Bodenfors och har en imponerande karriär i bagaget. Den har gjort att han har belönats med 13 Guldägg fördelade på 40 år och därtill också blivit invald i Platinaakademin.
Efter en karriär på diverse olika byråer i Göteborg grundade han Forsman & Bodenfors 1986, tillsammans med Mikko Timonen, Sven-Olof Bodenfors och Jonas Enghage. Byrån startades i blygsam skala vid familjen Bodenfors köksbord.
Guldäggen har Staffan Forsman vunnit för Tor Line, Arla, Göteborgs-Posten, Frälsningsarmén och Volvo. Det första Guldägget för Forsman & Bodenfors kom 1989, där Staffan Forsman var en del av arbetsgruppen. Det var för en kampanj skapad åt Frödinge Ostkaka. 2013 vann Staffan Forsman sitt senaste Guldägg. Det var för ”Faktum Hotels”, där kampanjen prisades i kategori hantverk.
Bild 1/2 Foto: Håkan Ludwigson/Faktum.
Staffan Forsman
Ålder: 76 år.
Yrke: Art director.
Karriär i korthet: Startade karriären på Reklamgruppen, sedan på Arbmans, Stendahls, Hellströms annonsbyrå, Ervaco, Gumaelius, Claeson & Company. Grundade Collin & Forsman och 1986 satte han första spadtaget till Forsman & Bodenfors.
Antal Guldägg: 13
Övriga vinster: Platinaägget.
Första ägget: 1975
Senaste ägget: 2013
Så har Resumé gjort räkningen
■ Komm har ingen heltäckande statistik över hur antalet vinster har fördelat sig mellan kreatörer sedan tävlingens start, 1961.
■ Resumé har därför utgått från en räkning som Jerry Bengtsson gjorde, och som Notabene återgav, som rör vinster mellan åren 1961-2011.
■ Därtill har Resumé gjort en genomgång av arbetsgrupperna för samtliga guldvinster i Guldägget mellan åren 2000-2022 och matchat listorna.
■ Enbart Guldägg och specialpriser har räknats med, inte Silverägg.
■ Kreatörer med fler än tre Guldägg har räknats med i den slutliga listan om nära 200 personer. Den publiceras på resume.se innan årets upplaga av Guldägget, som äger rum den 20:e april.
■ Värt att nämna är också att tävlingen har förändrats genom åren. När Guldägget började delades många guldägg ut i varje kategori. Sedan begränsades det till två, för att slutligen bli ett i varje kategori.