Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De är vinnarna i Best Yet

Publicerad: 15 mars 2013, 10:53

Rachel La Chenardière, Emelie Jinhee Johnsson, Martin Steen och Niclas Brantås.

Foto: Cecilia Kusoffsky.

Här är kreatörsparen som ska representera Sverige i Best Yet-finalen i Wien. Den svenska tävlingen avgjordes igår kväll.


Ämnen i artikeln:

Best Yet

Under torsdagseftermiddagen arrangerades Best Yet på Astoria i Stockholm av TU och Mediekompaniet. Tävlingen är till för unga kreatörer som ges chansen att få tävla i den europeiska finalen, som i år hålls i Österrike. De som vinner där får en hel vecka under Cannes Lions betalad och klar.  

Här i Sverige deltog 27 kreatörspar i tävlingen. Under ett fåtal timmar skulle de ta fram en kampanjdé med print som huvudmedia och presentera den för juryn.

Årets kund var Svenska FN-förbundet och målet var att nå ut med deras kampanj "Flicka" som kämpar för att stärka flickors rättigheter runt om i världen. Kreatörerna fick tre huvudspår att välja mellan:
- Barnäktenskap
- Könsstympning
- Flickors rättigheter i allmänhet.

Båda paren som vann valde att göra kampanjer som kretsade kring barnäktenskap. Berghs-studenterna Rachel La Chenardière och Emelie Jinhee Johnsson gjorde en annons som lyfter fram de utsatta som flickor med drömmar och mål precis som alla andra, men att de haft oturen att födas i ett land med kraftigt begränsade möjligheter.
– Annonsen har en smart twist. Den är inte uppenbar från början, och man får en belöning när man läser den, säger Rachel La Chenardière .

Juryns motivering löd:  "Annonsernas eget Kinderägg: stark rubrik, stark copy och stark avsändare. Vem skulle kunna låta bli att agera? Juryn SMS:ade sina bidrag redan före prisutdelningen. Emelie Jinhee Johnsson och Rachel La Chenardière!"  

De berättar att de hade förberett sig genom att idégenerera redan dagen innan tävlingen. Och ganska tidigt under eftermiddagen hade de en lösning klar. Men när det bara var en timme kvar till deadline kom de upp med en twist, som i efterhand visade sig vara lyckosam.  
– Vi presenterade en annan grej i klassrummet tidigare som blev helt sågad. Så det känns jäkligt bra att kunna skicka den här nu och säga "in your face", säger de skämtsamt.

Martin Steen och Niclas Brantås vann både utmärkelsen "Folkets pris" och en plats i Europa-finalen av juryn. Deras rubrik "Vad fan ger man en 12-åring i bröllopspresent" vann allas gillande.  

"På bara åtta ord gör ni flickornas problem begripligt i vår egen   vardag – och väcker starka känslor. Dessutom gör ni det enkelt för oss   att koppla ihop våra känslor med handling. Kort sagt: riktigt effektiv   reklam. Grattis Martin Steen och Niclas Brantås!" lyder motiveringen.

De berättar att de valde ämnet barnäktenskap eftersom det var tacksamt att koppla de utsatta flickornas verklighet med den svenska.  
– I vår värld är det för många den bästa dagen i livet, men för dem är det den värsta dagen i livet. Vi lyfte in våra i-landsproblem; nämligen vad ger man i present på ett bröllop?, säger de.

Årets jury bestod av:
Cecilia Kusoffsky -  AD/CD Cecilia Kusoffsky AB juryordförande
Dan Landin -  Varumärkeschef Coop
Anna Dormer Volgsten - Grafisk formgivare Dicore, vinnare förra årets Best Yet Sverige
Maja Folgerö - Copywriter Åkestam Holst
Magnus Andersson - Copywriter och founder Jung von Matt

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Best Yet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.