Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”De bästa kockarna driver sina egna restauranger”

Publicerad: 25 September 2014, 12:20

Joakim Thörn

Foto: Privat

I våras startade regissören Joakim Thörn sitt egna produktionsbolag. Nu kommer det första resultatet – en global kampanj i samarbete med CP+B.


Ämnen i artikeln:

Volvo Ocean RaceCP+BJoakim ThörnSCA

Inför Volvo Ocean Race släpper SCA:s  hygienvarumärke Tork en serie filmen som ett led i varumärkets aktivering av SCAs partnerskap i den världsomspännande segeltävlingen.

Filmerna är en del av den globala kampanjen "Your partner under any working conditions" som kommer att tas ut på SCAs samtliga marknader och pågår under hela Volvo Ocean Race. I filmerna följer vi det tuffa livet på en segelbåt sett inifrån ett vanligt kontor. Teamet bakom filmerna är byrån CP+B och regissören Joakim Thörn.

Han började sin karriär som kreatör på KING där han bland annat skrev manus till ICA:s reklamfilmer. I våras startade han sitt eget filmproduktionsbolag Joakim Thörn Filmproduktion. Just nu arbetar han med ett flertal reklamfilmsuppdrag. Joakim Thörn har tidigare belönats för sina reklamfilmer för Hammarby Fotboll.

– När jag pratade med kreatörerna på CP+B första gången kom vi direkt in på att göra det här i minimalistisk stil och att inte använda några digitala effekter. Det slutade med en del speciallösningar, t ex står kopiatorn på en specialbyggd räls. Det minimalistiska gör att detaljer i skådespeleriet kommer fram, säger Joakim Thörn till Resumé och fortsätter:  

– Vi hade en begränsad budget och då blev det nyttigt att tänka minimalistiskt och bygga upp allt på riktigt i stället för att använda sig av specialeffekter. Det är en utmaning, men otroligt tillfredsställande när man får ihop alla bitar.

Är du van att filma på det sättet?
– Mer och mer blir det en väg för mig att gå. Tekniken gör alltid en tjänst fram till att man sitter i klipprummet. Men jag vill komma åt skådespelarnas känslor inför en öppen ridå. Samtidigt har man allt på plats när man har filmat på ett annat sätt än när man använder sig av specialeffekter.

Joakim Thörn verksamhet börjar rulla på. Han filmar just nu ett projekt i samarbete med reklambyrån Fortune.

– Christian Heinig och Ola von Bahr är mitt förstaval. Ola var med när vi gjorde "Situation Bajen"-filmerna och vi har ett liknande kreativt angreppssätt.

– Att driva eget produktionsbolag kan liknas vid restaurangbranschen. De bästa kockarna driver sina egna restauranger. Jag får en frihet över produktionen och med dagens pressade budgetar får jag möjligheten att själv fördela resurserna. Den största skillnaden är att jag kan fokusera på kreativiteten.

Arbetsgrupp
Byrå: CP+B
AD: Dennis Rosenquist
Copy: Per Rundgren
ECD: Björn Höglund/Gustav Martner
Byråproducent: Jim Elfving  Kundansvarig
Projektledare: Pia Wiberg  
Produktionsbolag: Joakim Thörn Filmproduktion i samarbete med The Producers
Regissör: Joakim Thörn
Exekutiv Producent: Mats Wolgers, The Producers
Producent: Marcus Henricsson  
Fotograf: Frida Wendel, FSF
Scenograf: Molly Carlzon
Kostym: Anna Wahlin
Postproduktion: The Line  
Kund: Bengt Eriksson, Tork/ SCA Hygiene Products

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.