Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De blir Sveriges Annonsörers effektrådgivare

Publicerad: 14 November 2013, 15:06

Max Apéria (t.v), Mats Rönne.

Foto: Pressbild.

Sveriges Annonsörer drar igång en rådgivningstjänst kring effekter dels för att skapa bättre byråsamarbeten, dels för att ta fram en metodik för att mäta och följa upp resultatet. Duon Max Apéria och Mats Rönne blir effektrådgivare för Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Mats RönneSveriges AnnonsörerMax Apéria

Sveriges Annonsörer uppger att 67 miljarder kronor investeras i reklam  och marknadskommunikation varje år, men 30 procent av medlemsföretagens investeringar  följs inte upp. Medlemsföretagen står för hälften av den totala reklamkakan.

Sveriges Annonsörer drar nu igång en rådgivningstjänst för att förbättra situationen.

Tjänsten  är kostnadsfri för medlemsföretag och byråvalskonsulten Max Apéria och  Penetrace marknads- och försäljningsdirektör Mats Rönne blir rådgivare.

Rådgivningen  går ut på att lära annonsörerna hur man utvecklar ett givande  byråsamarbete och följer upp marknadsaktiviteter.

Rådgivningsmöten  innebär också att man ser över situationen och identifierar områden för  förbättringar. Man ger även rent praktiska tips.

− Den som jobbar  med kommunikationskonsulter måste ha en ständig dialog om hur man ska  utvärdera de jobb man gör tillsammans. På så vis kan de bygga en  kunskapstrappa som gör att kommunikationen blir ännu bättre, steg för  steg, säger Max Apéria i en kommentar.

Han har arbetat med  byråvalsfrågor hos Sveriges Annonsörer sedan åtta år tillbaka med  alltifrån IKEA, SPP, Polarbröd och Kommunal till Volkswagen och  Trygg-Hansa.

– Allt för mycket sker ad hoc idag – en annonsmätning  från en medieleverantör här, en kundenkät där, en fokusgrupp ibland – i  stället för att skapa en egen strategi. Man bör istället fråga sig vilka  nyckeltal som är viktiga för vår affär och hur vi följer upp dem, säger  Mats Rönne.

Mats Rönne har arbetat i ledande befattningar på  kundsidan i 25 år, bland annat som marknadschef på affärsbolaget inom  Bonnier, global varumärkeschef på Ericsson och Electrolux och  marknadschef för Bostäder hos Skanska.

Mats Rönne har även varit ordförande för Sveriges Annonsörer samt suttit i 100-wattsjuryn ett flertal gånger.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.