Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De delar på Astra Zeneca

Publicerad: 23 September 2009, 13:32

I hemlighet har Astra­Zeneca mobiliserat en pitch för att samla alla sina reklamuppdrag hos två stora aktörer. I måndags skrev Ogilvy och Granath Euro RSCG på 20-miljonerkronorskontrakten.


Ämnen i artikeln:

GranathOgilvy

Carola Määttä och David Granath. Bilden är ett montage.

truefalse

AstraZeneca gör som många andra stora reklamköpare under låg­kon­junkturen. Man sparar pengar genom att samla så många reklamuppdrag som möjligt hos en och samma byrå.
Strategin bygger på att makt flyttas uppåt i organisationen och att respektive affärs­område får mindre att säga till om när det gäller under­leverantörer.

För ett tiotal reklambyråer är det mycket dåliga nyheter eftersom deras uppdrag inte kommer förlängas efter årsskiftet. I stället har Astra­Zenecas nordiska marknadsdirektör Ulf Ottoson valt två reklambyråer för samtliga uppdrag.
Valet har fallit på Ogilvy och Granath Euro RSCG.

Den största vinnaren är Ogilvys vd Carola Määttä som får förtroendet att an­svara för tre av läkemedelsbolagets affärsområden och dessutom får ett uppdrag för det totala varumärket.
David Granath, vd på Granath Euro RSCG blir ansvarig för två affärsområden.
– Det här är ganska omfattande uppdrag, vi vill komma närmare byråerna och bjuda in dem tidigare i vår interna process. Det krävs ganska mycket av dem och därför känner vi att vi vill ha två byråer att arbeta nära med, säger Ulf Ottoson.

Uppdragen går i gång vid årsskiftet och gäller samtliga nordiska länder. Enligt källor till Resumé rör det sig om byråarvoden på cirka 20 miljoner kronor årligen som de två byråerna är med och delar på.
– Jag vill inte kommentera några summor. Men vi har en omfattande marknadsbudget och för oss är det här en gans­ka stor summa som vi ska satsa, säger Ulf Ottoson.

På Ogilvy kommer uppdraget för AstraZeneca att bli ett av byråns absolut största.
– Det är fantastiskt roligt att vi har fått det här uppdraget. Vårt uppdrag är att jobba integrerat med AstraZeneca Nordics som så kallad lead agency för ett antal olika terapi­områden samt varumärket AstraZeneca på den nordiska marknaden. Områdena är respiratory, gastro intestinal, cardio vascular, mature som är receptfria läkemedel OTC, säger Carola Määttä.
Inte sämre är det på Granath Euro RSCG, även hos dem blir det nya uppdraget för AstraZenecas byråns största.
– Vi kommer att vara ansvarig huvudbyrå för två terapiområden, onkologi och CNS, och på den nordiska marknaden, och med Euro RSCG-nätverket sköta all kommunikation för de varumärken som finns under de terapiområdena, säger David Granath, vd på Granath Euro RSCG.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

GranathOgilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.