Reklam
”De flesta av dagens mobila annonser suger”
Publicerad: 12 april 2010, 11:39
I går kväll presenterade Steve Jobs Apples nya annonsplattform Iad för Iphone och iPod Touch. Enligt Jobs kan man uppnå en miljard annonsvisningar per dag.
BA
Billy Andersson
Ett exempel på hur det nya annonsformatet kan se ut.
Det var vid en utvecklarkonferens vid Apples huvudkontor i Cupertino i Kalifornien som den mobila annonsplattformen visades för första gången. Huvudnumret var nya operativsystemet för Iphone men det var annonsplattformen Iad som väckte störst uppmärksamhet.
Apples vd Steve Jobs förklarade varför man börjar utveckla Iad.
– Vi tycker de flesta av dagens mobila annonser suger.
Plattformen utgår från de hundratusentals småprogram, apps, som går att ladda ned till Iphone och iPod Touch. Reklamen ska vara integrerad i app:arna och användarna behöver aldrig lämna den app som användes. På så sätt påminner det mer om tv-reklam än banners.
Annonserna ska vara interaktiva, innehålla multimedia och ta sig form i filmer, tävlingar och spel. Vid presentationen visades det upp annonser för Pixar, Nike och Target.
Apple ska sälja och lagra annonserna men utvecklarna av apparna ska få 60 procent av vinsten. Steve Jobs förklarade för publiken, som bestod av utvecklare, att det här är ett sätt att låta utvecklarna tjäna lite mer pengar.
Enligt Jobs håller användarna i snitt på med sina appar 30 minuter per dag. Visas en annons var tredje minut innebär det totalt 1 miljard annonsvisningar per dag.
Annonsplattformen följer med nya operativsystemet som släpps till sommaren för Iphone och till hösten för Ipad.
Steve Jobs hävdade naturligtvis att Iads kommer revolutionera mobil annonsering.
Men sedan flera månader har aktörer som AdMob och Medialets jobbat med mobil multimediaannonsering.
– Med några undantag såg inget nytt med Iad, sade Jason Spero, chef på Admob, till Advertising Age i går.
– Men det är fantastiskt – Steve gjorde stor reklam för mobil annonsering.