Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De förbättrar världen genom Guldäggspodden

Publicerad: 23 januari 2013, 14:15

David Orlic och David Sandström

Foto: Andreas Elgstrand

I det andra avsnittet av Guldäggspodden så pratar moderatorn Sara Haag om etik och moral i kommunikationsvärlden tillsammans med gästerna David Sandström, vd på DDB och David Orlic creative director på Volontaire.


Avsnittet tar reda på vilka uppdrag en reklambyrå tackar nej till och varför,  om branschen har ett större moraliskt ansvar än andra yrkesgrupper och hur mycket reklamare egentligen påverkar samhället.

Lyssnaren får dessutom veta varför David Sandström tycker att The Phone House kan lägga ner verksamheten, vilka hans likheter med björnen Bamse är och varför DDB hellre tar ställning till ett företags beteende än deras produkter när de bestämmer sig för om de skall jobba med ett uppdrag.

David Orlic, som ursprungligen är copywriter och i podcasten erkänner att det innebär att han helst skriver ner sina argument på en papperslapp innan han pratar, förklarar å sin sida varför han tycker att reklamare har ett ansvar för de bilder som de reproducerar och varför det idag är marknaden som styr över politiken och inte tvärt om.

Vad tycker du att ni kom fram till i diskussionen?

– Samtalet om moral i kommunikationsvärlden förs varje dag. Det är synd att vi som bransch inte tar större ansvar för att leda det. Istället lämnar vi över det till okunniga proffstyckare och oinsatta politiker. Om vi istället deltar i debatten, bygger vi trovärdighet i högre utsträckning, säger David Orlic.

– Sedan finns det en viktig affärsmässig aspekt i det hela. Ansvarstagande företag är mer framgångsrika och gör mer effektiv kommunikation. Utåt har vi makt att påverka det offentliga rummet och ändra attityder. Inåt har vi makt att påverka näringslivet och hjälpa våra uppdragsgivare att skapa nya affärsmöjligheter.

Guldäggspodden kan höras på www.guldaggspodden.se

Fredrik Hazén

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.