Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De gjorde Sveriges bästa reklamfilm

Publicerad: 22 oktober 2015, 06:26

Igår delades priserna ut till de bästa reklamfilmerna under året som gått. Här är hela vinnarlistan.


Ämnen i artikeln:

RoygalanReklamfilm

Folkets pris (framröstat av svenska folket):
FLX - "Ingen dröm är för stor" för ATG
Fick 57% av svenska folkets röster.

Bästa reklamfilm:
Vinnare Bästa reklamfilm Guld:
New Land - "Vintersaga" för Volvo

Juryns motivering: "Vilket hantverk! Alla komponenter i denna film samverkar till det fantastiska resultatet; casting, miljöerna, bilderna, klippningen, ljud och musik. Närmre filmpoesi går inte att komma. Filmen kommer hålla i minst 20 år. Hatten av och stående ovationer för årets tveklöst bästa film".

Bästa reklamfilm Silver :
Callboy - "Business like a Swede" för TCO
Bacon STH - "Clownerna" för Canal Digital
B-Reel -"Kolla på film" för SJ

Bästa reklamfilmsregissör:
Gustav Johansson – "A new beginning" för Volvo, "805 million names" för WFP och "Vintersaga" för Volvo

Juryns motivering: För sitt utvecklade sinne för detaljer, sin noggrannhet, timing och sitt episka berättande i storslagna filmer som ger både värme och rysningar.

Bästa reklamfilmsfotograf:
Niklas Johansson - "Vintersaga" för Volvo

Juryns motivering: För svenskt foto i världsklass, bild för bild. För att med följsamhet och känsla ha fångat bilden av det kalla men härligt melankoliska och faktiskt glamorösa Vintersverige.

Bästa reklamfilmsklippare:
Joakim Pietras - "A new beginning" för Volvo

Juryns motivering: För en enastående mix av känsla och berättande. För fina kontraster, ett perfekt tempo och en timing med musiken som har skapat ett dynamiskt personporträtt.

Bästa musik i reklamfilm:
"Vintersaga" för Volvo. Skriven av Ted Ström. Inspelad av Oskar Linnros och Amanda Bergman

Juryns motivering: För sin egenskap att dramatisera och skapa förutsättningarna för filmen och driva den framåt. För att med en äldre förlaga ha skapat ett modernt mästerverk som ger rysningar och väcker vemod utan att bli sentimental.

Bästa animation:
Fido - "Sustainability" för BMW

Juryn motivering: För sin höga kvalitet, sitt konsekventa utförande, sitt flyt, skönhet och balans.

Bästa visuella effekter:
Swiss International - "Manifesto" för Lipton

Juryns motivering: För att skickligt ha lyckats med konststycket att, utan att konkurrera med regi eller foto, förhöja resultatet med elegans och perfektion. För en imponerande arbetsinsats.

Bästa interaktiva reklamfilm:
Callboy - " Business like a Swede" för TCO

Juryns motivering: För att ha lyckats använda en Internetanpassad film för att få ut sitt budskap till en ny målgrupp. För att med stor träffsäkerhet och en befriande humor skapat engagemang.

Årets Royalty:

Kristina Wibom, Camp David

För att jämna ut könsfördelningen krävs att alla vi som redan är etablerade i branschen ger nya namn en ärlig chans. Årets Royalty 2015 delas ut till en person som med sitt engagemang och sina insatser har gjort just det. Genom att målmedvetet söka ny talang och prioritera arbetet med dem i det dagliga arbetet, uppbackad av sina kollegor ochbolaget hon jobbar på, har hela reklambranschen idag lyxen att kunna presentera tre nya stjärnor inom svensk reklamfilmsregi. (Vinnaren utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmsstyrelse.)

Årets hederspris:

Tobias "Tobbe" Andersson, B-fotograf

Vi vill fira, gratulera och hylla en kollega som funnits i branschen i 50 år. Alltid glad och positiv med fysik som en vältränad 20-åring och ett öga som en hök. Fortfarande på inspelning nästan varje dag och sprider glädje till team och medarbetare. (Vinnaren utses Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.)

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

RoygalanReklamfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.