Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

De gör jobben som folk snackar om

Publicerad: 25 Januari 2011, 07:25

Creativity rankar svenska Forsman & Bodenfors som en av världens tolv bästa byråer. Fantastiskt roligt, tycker cd:n Filip Nilsson. Men hur kommer det sig egentligen?


Ämnen i artikeln:

Filip NilssonForsman & Bodenfors

Filip Nilsson. Foto: Sören Andersson.

– Under de senaste åren har vi gjort ett antal jobb som många andra vill göra. Det är jobb som utspelar sig i gränslandet mellan det digitala och olika event. Sådant som utspelar sig på flera plattformar samtidigt. Det är en typ av jobb som många pratar om, säger Filip Nilsson.

Som exempel drar han upp några kampanjer för Ikea. Bland annat modetävlingen i höstas, bakboken som släpptes i somras och givetvis ”Facebook showroom” – världens bästa digitala kampanj 2010 enligt The Gunn Report.

– Vi har ett mål: det är att göra reklam i världsklass som människor hemma i Sverige och ute i världen reagerar på. Sådant som gör skillnad. Det handlar om att göra jobb som man aldrig har gjort förut, och att hela tiden peppa varandra och ge sig in i saker som man inte riktigt behärskar. Det fantastiska idag är insikten finns hos kunderna också, säger Filip Nilsson.

Han berättar att det har ”rullat på” för byrån sedan i somras då de vann Titan i Cannes . Namnet Forsman & Bodenfors börjar nu ge eko ute i världen. Därmed väcks också intresset bland potentiella utländska kunder. Men det gäller fortfarande att vara selektiv med vilka uppdrag man väljer, enligt Filip Nilsson.

– Vi är en byrå med kreativt fokus. Om det bara handlar om att administrera reklam på flera marknader kanske det inte är något för oss. Det gäller att vara ärlig med vem man är när man träffar den typen av kunder, säger han.

Creativitys lista 2010

Crispin Porter Bogusky 
Dare London 
Droga5 New York 
RKCR/Y&R TBWAChiatDay L.A. 
AgencyTwoFifteen 
Forsman & Bodenfors Stockholm 
Goodby Silverstein & Partners 
Mother New York 
Pereira & O'Dell

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.