Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De gör upp i Reklamcupen

Publicerad: 17 Juni 2016, 11:46

Foto: Mostphotos

DN:s reklamcup har lockat till sig 50 procent fler tävlande bidrag i år. Här är byråerna och kunderna som gör upp om titeln.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterReklamcupenReklamtävlingDN Reklamcupen

Det drar ihop sig till Dagens Nyheters årliga reklamcup som går av stapeln varje sommar. Här tävlar varje dag två annonser mot varandra i ett slutspel och så småningom koras en vinnare.

I år har DN märkt av ett uppsving i antalet bidrag som skickas in.
– Först och främst ser vi ett slags revival för dagspressannonsering. Vi märker att annonserna ger bättre resultat och är mer omtyckta idag än tidigare. Fler annonsörer, inte minst IKEA, ökar sin annonsering i dagspress. Sedan har också årets kampanj för tävlingen har varit oerhört lyckad, hävdar annonschefen Paul Brandenfeldt.

Kampanjen för tävlingen, som bland annat synts här på Resumé, har gjorts av av Ronnie Johansson, AD på DN, och Fredric Thunholm, frilansande copywriter. Arbetsgruppen har dessutom bestått av: Chef Projekteamet: Mikael Abrahamsson, Projektledare: Caroline Swärd, Teamkoordinator: Åsa Alfredsson.

De byråer och kunder som tävlar i år är:
Berntzon Bylund med Arkitektkopia
CPB Scandinavia med Stena Line
Bästa Kompisar med Solresor
DDB Stockholm med Delicato och Willys
Futurniture med Riksbyggen, Djurens rätt och LUX dag för dag
Garbergs med Stadsmissionen och Scouterna
Garbergs Malmö med Paradiset
Granath med Manpower
IK Sthlm med Hammarby
Jung von Matt med Cherry Casino och Blueair
King med ICA
Lowe Brindfors med Telenor, Daim och BMW
Market Navigators med Te-pe
MC Saatchi med Comhem
Ruth med Parken ZOO
Saatchi&Saatchi med Toyota
The Few med Enkla elbolaget.

Årets jury består av:
Ordförande: Hedvig Hagwall Bruckner Copywriter King
Elias Betinakis Senior planner Mullen Lowe Brindfors
Peter Wolodarski Chefredaktör Dagens Nyheter
Ulrika Good Copywriter Ulrika & Martin
Tove Langseth CD DDB Stockholm
Daniel Collin CEO MEC Sweden
Magnus Lindkvist Futurolog
Malin von Werder CD Garbergs Malmö
Marie Wedin Marknadschef Coop Sverige
Kalle Åkestam Copywriter Volontaire.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.