Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De har en Plahn

Publicerad: 18 mars 2010, 14:07

Nya tider kräver nya lösningar. Reklambyrån John Doe breddar sitt erbjudande och startar systerbyrån, tillika action marketing-byrån The Plahn. – Vi vill kunna trygga upp våra kunders koncept och kampanjer från ”ax till limpa”, säger Tommy Gottberg, vd på John Doe.


Ämnen i artikeln:

John DoeTommy Gottberg

truefalse

Stående: Tommy Gottberg, vd och grundare av JDW, Christoffer Lundström, copy och grundare JDW. Sittande: Fredrik Blomberg, cd och grundare JDW, Magnus Plahn, vd och delägare i The Plahn.

I slutet av förra veckan smög arbetet i gång med den nya byrån, The Plahn, som beskrivs som en ny typ av action marketingbyrå.
– Om man ska jämföra oss med något byråsegment ligger action och trade marketing- byråerna närmast till hands, även om vi inte själva kännetecknar oss som en renodlad sådan, säger Magnus Plahn, vd på The Plahn.

I dagsläget har byrån fyra anställda, målet är att vara tio innan årets slut. Kärnan i verksamheten blir att agera kommunikativt, ”på ett nytt sätt i detaljhandeln”.
– Utmaningen blir att skapa taktisk reklam och driva sälj förbi den traditionella hyllvippan, och tänka lite utanför boxen, säger Magnus Plahn.

Och trots att byrån är nystartad har den redan nu högt uppsatta mål.
– Tanken är att vi ska slå oss in snabbt i segmentet action marketing-byråer, och inom tre år vara uppe och fajtas  bland toppbyråerna i segmentet i Sverige, säger Magnus Plahn.

Bland de befintliga kunderna finns bland annat internetbaserade linsbutiken Lenson, och Magnus Plahn berättar att det redan är flera stora kunder på ingång.
– Vi jobbar häcken av oss i detta nu, och vi behöver nyrekrytera i princip en hel arbetsgrupp till för att kunna möta behovet.

Rent praktiskt startas The Plahn som en byrå med egna kunder, även om John Does både befintliga och kommande kunder erbjuds att sam­arbeta med systerbyrån.
– Genom detta gör vi det tydligt för kunderna att erbjuda dem möjligheten att samarbeta både med oss, och med vår action marketing-byrå.
Därför kommer också folket på The Plahn att sitta med oss i samma lokaler för att vid kort varsel snabbt kunna lyftas in arbetsgruppen i projektet, säger Tommy Gottberg.

Varför väljer ni att starta upp en ny byrå?
– Vi känner att det finns ett stort behov av duktiga action marketing-byråer, där vi hoppas kunna driva på utvecklingen och erbjuda något nytt. Sedan handlar det också om att kunna ge våra kunder ett mervärde i att välja oss som reklambyrå, med ett nära samarbetet med vår systerbyrå som har spetskompetens inom action marketing och även samarbetar nära med olika teknikföretag och forskningsinstitut.
– Sedan så känns det här oerhört kul, och för John Does del vaknar entreprenörs­andan till liv igen. Det känns som rätt tillfället att starta upp nytt nu, och det här blir en frisk fläkt.

Förtydligande: Magnus Plahn är vd på The Plahn, utöver honom arbetar idag tre personer på The Plahn, dock ej Tommy Gottberg, Christoffer Lundström och Fredrik Blomberg. De är fortsatt på John Doe.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

John DoeTommy Gottberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.