Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"De hotade att ge priset till vår konkurrent"

Publicerad: 30 september 2008, 18:24

I torsdags utsågs årets starkaste varumärken inom business-to-busines av Superbrands. Men priset får nu stark kritik av Sara Öhrvall på Bonnier, som tidigare satt i juryn och Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.


Sara Öhrvall ville hoppa av juryn. Foto: Bonnier.

Sara Öhrvall är idag ansvarig för Bonniers affärsutveckling. Men hon har ett förflutet som varumärkeskonsult. Bland annat har hon varit vd på varumärkesbyrån Differ. I den rollen blev hon anlitad i den jury som skulle utse årets Superbrand, när rankingen kom till Sverige 2004.

Juryn bjöds in flott med god mat och träffades ett par – tre gånger. De hade då kommit fram till en lista på 300 varumärken.
– Sedan blev det inga fler möten. Jag förstår då att de fått en lista som de kunde använda för att sälja biljetter och böcker. Jag tyckte att det kändes snopet och försökte påtala det för organisationen.

När sedan det bästa varumärket utsågs var det inget som toppade juryns lista.
– Jag kontaktade då Superbrands och meddelade att jag ville hoppa av juryn.

Resume.se har också varit i kontakt med en av årets jurymedlemmar. På det första mötet fick juryn en lång lista med varumärken som de skulle bedömas inom en rad kriterier.
– Jag var frågande till hur urvalet hade gjorts. Varför var vissa företag med i en bransch och varför var andra inte med, säger en jurymedlem som vill vara anonym.

Juryn träffades sedan ytterligare en gång efter gallringen. Då återstod 300 varumärken.
– Vi hade då en diskussion. Men vi fick inte reda på vem som vann.

Anders Ericson tycker att Superbrands är Antibrands. Foto: Resumé.

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer har också riktat hård kritik mot Superbrands, som han kallar årets Antibrands. Han skriver i sin blogg att han också varit i kontakt med en medlem i årets jury. Även här bekräftas bilden av en jury som inte vet något om resultatet av deras arbete.

Han tycker också att det är märkligt att Forsman & Bodenfors (plats 23) är ett starkare business-to-business varumärke än till exempel Scania (plats 55).

Robert Scherman är ansvarig för Superbrand i Sverige. Han har drivit verksamheten sedan årsskiftet.
– Om man ser vad Forsman & Bodenfors uträttat i Sverige under de senaste åren tycker inte jag att det är underligt att reklambyråns varumärke rankas så högt.

Resume.se har varit i kontakt med ett företag som blev kontaktad av Superbrands.
– De ringde och berättade att vi var årets vinnare i vår kategori och undrade om vi ville köpa biljetter och vara med i boken. Jag undrade hur undersökningen gått till och sa att vi inte ville köpa något.
– Då blev hon som ringde sur och sa att då går kanske priset till er konkurrent istället. Det slutade i och för sig med att vi vann. Men vi tog inte emot priset och har inte betalt en krona.

Vad tycker du om verksamheten?
– Det är extremt märkligt att folk lockas till det här, men det är klart att det ger lite pr och boken ser fin ut i receptionen. Jag tycker att det är lite surt att det får fortsätta.

Robert Scherman känner till diskussionen ovan men menar att den handlar om en helt annan sak.
– Det här företaget tyckte inte att verksamheten passade in i den kategori som man rankats i. Vi mejlade därför och frågade om vi skulle exkludera företaget och ge priset till nummer två.

De företag som utses till Superbrands får vara med i boken. Vill du få ditt företags historia berättad kostar det 75 000 för de flesta.

Flera av reklam- och mediebranschens företag är med bland årets Superbrands. Bisnode, Forsman & Bodenfors och Mediaedge CIA har alla betalt 75 000 kronor för att få sin historia berättad i den tjusiga boken.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.