Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

De hyllar konkurrenterna i den egna reklamfilmen

Publicerad: 18 Januari 2016, 10:09

Chevrolet och Dodge i Nissans film.

En grundregel i marknadsföring är att inte prata om dina konkurrenter. Men det struntar Nissan i och hyllar dem i sin reklamfilm.


Ämnen i artikeln:

ChevroletNissanReklamfilmTBWAFord

Den amerikanska marknaden för pick-ups domineras stort av de inhemska tillverkarna Ford, Chevrolet och Dodge. För att slå sig in väljer japanska Nissan i sin senaste reklamfilm att hylla trion för att de genom årtiondena har byggt upp segmentet. Budskapet lyder "Shoulders of giants" och berättarrösten håller inte tillbaka på berömmet:

"We have all had a giant. Someone who stood tall, who showed us how to be what we could become and how to get there" säger Nissan och syftar på sina konkurrenter.

Syftet med den 90 sekunder långa reklamfilmen är att lansera den nya pick-up-modellen Titan XD som är byggd och designad i just USA. Det är tydligt att Nissan vill locka de patriotiska köparna genom att förknippa sig med de klassiska amerikanska varumärkena.
– Det här handlar om att fånga folks uppmärksamhet och ta vår plats vid bordet. Vi siktade på att ge respekt för att få respekt och starta konversationen, säger marknadscehfen Jeremy Tucker till Adweek.

Nissan har hyllats för modet att tala väl om sina konkurrenter, och filemn har i skrivande stund startats över två miljoner gånger på Youtube sedan lanseringen förra veckan. Byrån som ligger bakom TBWA/Chiat/Day.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.