Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De kan bli Sveriges Bästa Mediebyrå

Publicerad: 6 maj 2009, 13:54

Femton mediebyråer har nominerats i Resumés tävling Sveriges Bästa Mediebyrå där kunderna betygsätter sina byråer. Vinnaren koras på Stockholm Media Week imorgon.


Ämnen i artikeln:

Stockholm MediaWeek

Scream skriker högt av glädje över vinsten förra året. Nu stiger spänningen – vilken mediebyrå stiger överst på prispallen i år?

Resumé gör tävlingen Sveriges Bästa Medie­byrå ihop med undersökningsföretaget Novus Opinion. I tävlingen betygsätter de tävlande medie­byråernas kunder sin egen byrå genom att svara på Novus frågor.

Fjolårets vinnare, Scream, värdesätter sin seger i tävlingen högt. I ett pressmeddelande i höstas skriver byrån:
”Utmärkelsen som Sveriges Bästa Mediebyrå i våras har gett goda resultat. En omsättnings­ökning på nästan 50 procent gör att Scream förmodligen intar rollen som största oberoende mediebyrån i Sverige. Nu har Scream tre nyanställningar på väg in för att klara expansionen.”
– Det har betytt jättemycket för oss. Det är många av våra kunder som jag inte tror skulle ha hittat oss annars, säger Daniel Berg, vd för Scream.

Enligt honom har utmärkelsen ökat både kännedomen om byrån och antalet pitcher som Scream har blivit inbjudna till:
– Det har absolut varit en bidragande orsak till flera av de uppdrag som vi har fått under året som har gått.

Undersökningen rör fyra områden: förmåga, kunskap, affärsnytta och administration och organisation.
– Man måste få höga betyg på alla områden för att vinna tävlingen, säger Gun Pettersson affärsområdeschef för kommunikation och varumärken på Novus Opinion, och ansvarig för undersökningen.

Kunderna ska dels få svara på frågor om vad de anser viktigt i valet av och samarbetet med sin mediebyrå, dels ska de betygsätta sin egen byrå. Resultaten sammanställs i en rapport.
– I rapporten kan man se den egna byråns resultat i relation till den övriga branschen, säger Gun Pettersson.

Om man ser till vad kunderna generellt sätt värde­sätter för kunskap hos en mediebyrå är det viktigaste kunskap om mediekanaler. 84 procent av de svarande kunderna anser att det är viktigast. 75 procent tillmäter kunskap om digitala medier högst vikt och 65 procent anser att mediebyråns kunskap om kundens målgrupp är viktigast.

När det gäller byråns förmåga anser 84 procent att det är viktigt att byrån är engagerad i sin kund, 77 procent viktar förmåga att förhandla avtal som viktigast och 71 procent ger förmågan att förvalta kundens förtroende, det vill säga leverera bra hela tiden, högsta vikt.

Vinnaren i Sveriges Bästa Mediebyrå koras på Stockholm Media Week den 7 maj.

De nominerade

AdOn Media Nordic
Bizkit
Bright Media Agency
Carat Sverige
Initiativ Universal Media
Maxus Communication
Mediacom
Mediaedge:cia
Mindshare
OMD
PHD
Scream
Starcom
Vizeum
Zenith Media

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Stockholm MediaWeek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.