Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De kan utses till världens bästa syftesdrivna kampanj

Publicerad: 18 Oktober 2018, 05:53

#PowerlessQueen spås bli Shorty Social Good Awards stora vinnare, Oatly tar mjölkstriden till England och flera aktieägare vill avsätta Mark Zuckerburg. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Sedan tre år tillbaka utser Shorty Social Good Awards årets bästa syftesdrivna kampanjer. Enligt galans grundare, Gregory Galant, har de inskickade bidragen tagit allt tydligare ståndpunkter.

– Det är uppenbart att varumärken numer vågar ta en tydligare och mer radikal ställning i frågor som jämställdhet, rasism, politik och miljö, säger han till Adweek.

Kampanjen med flest nomineringar (7) är den indiska #PowerlessQueen från välgörenhetsorganisationen Project Nanhi Kali. I kampanjen har byrån WATConsult tagit fram en ny version av schack, som har sitt ursprung i Indien, som ska belysa Indiens problem med att så många unga kvinnor nekas rätten till utbildning. I vanligt schack är damen den mest effektiva pjäsen på brädet, men i den nya versionen utmanas schackspelare att spela med en #PowerlessQueen som inte kan röra sig på banan.

Se de nominerade bidragen här.

Oatly tar uppmärksammade kampanjen till England

De senaste åren har det pågått något av ett marknadsföringskrig mellan Oatly och den svenska mejeriindustrin. Konflikten har sitt ursprung i att Oatly i sin marknadsföring flera gånger påtalat att mjölk inte är så nyttigt som många svenskar fått lära sig. En av de mest uppmärksammade reklamenheterna från Oatly pryds av copytexten "It's like milk, but made for humans", enheter som nu syns på utomhustavlor runtom i London. Oatly, som just nu gör en internationell hårdsatsning, har lagt 700 000 pund i medieköp på utomhus, VOD:s, print och podsponsringar, det rapporterar The Drum.

Flera aktieägare vill avsätta Mark Zuckerberg

Det senaste året har varit tufft för Facebook-vd:n Mark Zuckerberg. Bolaget har bland varit indragna i Cambridge Analytica-skandalen och haft flera andra dataläckor där Zuckerberg kritiserats för sin kommunikativa förmåga. Nu har flera av Facebooks stora aktieägare lämnat in ett förslag om att avsätta Mark Zuckerberg från vd-positionen. Enligt Techcrunch ska förslaget ses som symboliskt då Zuckerberg själv kontrollerar merparten av rösterna i bolaget.

Khashoggi i sista texten: Alltfler medier tystas

Washington Post publicerar nu den sista texten som den saudiska journalisten Jamal Khashoggi lämnade in innan sitt försvinnande. Den regimkritiska journalisten försvann efter ett möte på den saudiska ambassaden i Turkiet och turkiska myndigheter gjorde i går gällande att man har bevis för att Khasoggi mördats. I texten belyser Jamal Khashoggi arabvärldens behov av frihet, men även behovet av fria medier i regionen.

"Arabiska regeringar har fått fritt spelrum att tysta medier i en ökande takt", skriver han bland annat.

Läs hela texten här.

Apple låter amerikanska användare ladda ner insamlad data

Apple och bolagets vd Tim Cook har flera gånger kritiserat Google och Facebook för att de enligt honom samlar in allt för mycket data om sina användare, vilket han menar riskerar den personliga integriteten. Uttalandena tros ha gjort för att positionera Apple som ett mer användarvänligt företag än de två digitala konkurrenterna. I natt uppdaterade Apple sina användaravtal och för första gången kommer användarna ha möjlighet att ladda ned den data Apple sparat om dem, det rapporterar Techcrunch.

Förändringen gäller den amerikanska marknaden, medan de europeiska användarna kunnat ladda ned sin data sedan GDPR-lagstiftningen infördes.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.