Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De kan vinna på Roygalan – alla nominerade

Publicerad: 11 September 2017, 06:11

"Rinas Donkenhistoria", "En god lyssnare" och "She's a Lady" kan utses till Sveriges bästa reklamfilm.

Ikea, McDonald's och H&M kan få pris för Sveriges bästa reklamfilm, PR-explosion inför Apple-lansering och Kim Walls familj startar en minnesfond för kvinnliga journalister. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerTwitterTwitterstormKim WallRoygalanIphoneApple

De kan vinna på Roygalan – alla nominerade
Film&TV-Producenternas Roygalan går av stapeln den 10 oktober i Stockholm, men redan nu släpps nomineringarna i de sju tävlingskategorierna.

– Som alltid presenterar Roygalan ett mycket starkt startfält med bidrag som väl speglar de högkvalitativa filmer som satt svensk reklamfilmsbransch på världskartan. Filmerna täcker också ett brett spektra av teman och stilar så det kommer att bli en ytterst spännande kväll den 10 oktober, säger Cornelia Opitz, ordförande i Film&Tv-Producenternas reklamfilmssektion.

Längst ner i morgonsvepet kan du läsa alla nomineringar.

PR-explosion för Apple inför lansering
Sällan skapar produktlanseringar så mycket uppmärksamhet som när nya iPhones ska släppas. Journalister världen över och allmänhet går bananas, och vi kan läsa om alltifrån historiska tillbakablickar till spekulationer om hur den nya telefonen ska se ut och fungera. Årets lanseringsevent är inget undantag. Apple ska avslöja hur de nya telefonerna blir i morgon, den 12 september. Och såväl svenska som internationella medier rapporterar flitigt om saken. En snabb jämförelse på databasen Retriever visar att svenska medier nästintill fördubblat rapporteringen om iPhone den här helgen, jämfört med förra. Mellan 8-10 september omnämndes "Iphone" 259 gånger i svenska medier, vilket går att jämföra med 136 gånger mellan 1-3 september.

Twitter lanserar verktyg för twitterstorm
Ibland kan det vara en utmaning att uttrycka sig på de max 140 tecken som Twitter tillåter per tweet. Det har gjort att många användare publicerar en bombmatta av sammanhängande tweets efter varandra, vilket kallas "twitterstorm". Men för att lyckas med det krävs ofta förberedelse, då det är viktigt att alla tweets hamnar direkt efter varandra i användarnas flöden. Nu bygger Twitter ett verktyg som ska underlätta för alla som vill skriva twitterstormar. Det möjliggör att avsändaren kan förbereda alla tweets inne i appen innan de skickas samtidigt. Det skriver Techcrunch.

NFL gör en Netflix
Den amerikanska fotbollsligan NFL vill få ökad popularitet i Europa. För att åstadkomma det ska de erbjuda en Netflix-liknande tjänst, där européer kan strömma alla 300 matcher per år för en viss summa, skriver Digiday.

Startar fond i Kim Walls minne
Den svenska journalisten Kim Walls familj och vänner skapar en fond som ska ge pengar unga kvinnliga reportrar som vill skriva om subkulturer. Det offentliggjordes genom ett Facebookinlägg som stiftelsen publicerade i fredags kväll. Kim Wall dog under en ubåtsfärd med uppfinnaren Peter Madsen för nästan en månad sedan. Han sitter häktad misstänkt för mord och för brott mot griftefriden.

Snart släpps emojis baserade på ansiktsuttryck
Ryktena går varma kring Apples nya iPhone som släpps i dagarna. Nu kommer uppgifter om att den nya versionen innehåller "Animojis". Dessa 3D-emojis utvecklas utifrån användarens ansiktsuttryck och röst. Det skriver Engadget.

Alla nominerade i Roygalan:

Bästa reklamfilm och kategorin Folkets pris
Bacon - En god lyssnare för Ikea
Bacon - Komma hem för Ikea
Bacon - Freezer för PostNord
Camp David - The Internet of Sh*t Song för Semcon
Folke Film - You Can Never Be Too Much You för Georg Jensen
Folke Film - No One Should Be Left Alone in a Crisis för Röda Korset
New Land - Big Blue för Com Hem
New Land - She's a Lady för H&M
New Land - Moments för Volvo
Standart - Donkenhistorier Rinas för McDonald's

Bästa reklamfilmsregissör
Laerke Herthoni, Folke Film för: Georg Jensen - You Can Never Be Too Much You, Audi - Let's Silence the Backseat Drivers och Volvo - Heat Your Car
Gustav Johansson, New Land för: Mercedes Benz - Get a Job, Volvo -Moments och H&M - She's a Lady
Marcus Svanberg, Standart för: McDonald's - Donkenhistorier Rinas, Apoteket - Magen och Stryktipset - Kristian

Bästa reklamfilmsfotograf
Linus Sandgren, The Talent Group - Barbers för iPhone 7 Plus Apple
Mattias Rudh, The Talent Group - för Amnesty International
Mattias Rudh, The Talent Group - Made to Move för Lucozade
Bästa reklamfilmsklippare
Henning Mark, Artofficial Agency - Let's Relax för IKEA
Simon Pontén, Artofficial Agency - Full Throttle för Com Hem
Simon Pontén, Artofficial Agency - Sound of Speed för Volkswagen

Bästa musik i reklamfilm
Easy till You Can Never Be Too Much You för Georg Jensen. Skriven och producerad av Magnus Lidehäll, Salem al Fakir och Seinabo Sey. Inspelad av Seinabo Sey.
The Ground Beneath Us till Allt börjar med en bra lärare för Lärarförbundet. Producerad, skriven och inspelad av Christian Svensson och Jonas Hong Soo Eriksson (Slutet är Nära) Sång: Daniela Sörensen (Sony ATV)
This is the Way till Pelle Pias resa för SJ. Skriven av E-type och MUD. Inspelad av The Strongest Man Who Ever Lived.

Bästa visuella effekter
Swiss - Alien för Volkswagen
Swiss - Big Blue för Com Hem
Swiss - Klax för T-Mobile
Bästa animation
Goodbye Kansas - Flygresor.se för Flygresor.se
Goodbye Kansas - Raid: World War II för Starbreeze and Lion Game Lion
Swiss - Alien för Volkswagen

Bästa animation
Goodbye Kansas - Flygresor.se för Flygresor.se
Goodbye Kansas - Raid: World War II för Starbreeze and Lion Game Lion
Swiss - Alien för Volkswagen

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.