Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

De leder Guldäggsjuryn 2019

Publicerad: 1 Februari 2019, 09:10

Anna Qvennerstedt, Björn Ståhl, Marita Kuntonen, Hedvig Hagwall Bruckner, Daniel Vaccino, Jacob Norstedt, Sara Haag, Björn Kusoffsky (juryordförande Guldägget), Catrin Vagnemark, Malin Wikerberg, Kalle Wigren, Linda Elers, Fredrik Simonsson och Josephine Wallin.

Foto: Niklas Palmklint, Jann Lipka, Matilda Lindqvist, Jens Andersson, Christian Styffe

I dag presenterar Guldägget juryordföranden för 13 kategorier inför galakvällen den 25 april.


Ämnen i artikeln:

TävlingReklamGuldägget

Kategori aktivering:
Malin Wikerberg,
vd/copywriter på Garbergs Malmö
Arbetat med marknadsföring och kommunikation sedan 1997, på Garbergs sedan 2014 där hon också inledde sin karriär. Har däremellan arbetat på byråer som King, Mother, McCann och The Fan Club. Malin Wikerberg har gjort kampanjer för uppdragsgivare som IKEA, NK, BRIS, H&M och Unicef. Har belönats i bland annat Eurobest, Guldägget och 100-wattaren. Sitter i Komm:s styrelse.

Annonsering
Linda Elers, creative director på M&C Saatchi
Har arbetat på en rad byråer såsom King, TBWA\WatersWidgren och Farfar. Sedan 2013 är hon creative director på M&C Saatchi. Hon har belönats i både Cannes Lions och Eurobest, har vunnit Guld- och ett flertal Silverägg och fick Guldskrift år 2013.

Audio
Sara Haag, Regissör på Giant & Toys
Reklammakare, regissör, manusförfattare och producent. Var med och grundade produktionsbolaget Delorean och var dess kreativa chef och regissör för en stor mängd prisbelönta reklamproduktioner för främst radio. 2007 lämnade hon bolaget och har sedan sedan dess varit verksam med att skapa och regissera flera reklamproduktioner för radio- och tv. Har också gjort flera programserier som "Full patte" och "Pappas pengar". Hon har vunnit Guldägget vid tre tillfällen, senast 2011.

Digitalt
Hedvig Hagwall Bruckner
, copywriter på King
På King sedan 2006 (tidigare SWE och Forsman & Bodenfors). Hon är utbildad på Stockholms Universitets Kulturvetarlinje och RMI Berghs och har arbetat 20 år i branschen. Hon har belönats med Guldlejon i Cannes, flera Guld- och Silverägg och en rad andra utmärkelser i svenska och internationella tävlingar som D&AD, Eurobest, Epica och Clio. Hedvig Hagwall Bruckner representerar Komm som vice ordförande i Reklamombudsmannens styrelse och har nyligen varit utredningssekreterare i utredningen "Ett reklamlandskap i förändring".

Förpackningsdesign
Catrin Vagnemark
, grundare/creative Director på BVD
1986 var Catrin en av de första kvinnorna som grundade en designbyrå i Sverige. Sedan dess har hon varit en stark profil i designvärlden, med kunder som Absolut Vodka, Apotek Hjärtat, Blossa, H&M och IKEA. Hon är en av de 14 internationella kvinnorna och förebilderna i boken "Mad Women – a History of Adverstising", av Christina Knight. Catrin Vahnemark har genom året fått många designutmärkelser, allt ifrån Design- priset Svensk Form till Red Dot och Pentawards. Hon är också styrelsemedlem i Swedish Colour Centre Foundation.

Hantverk
Josephine Wallin Ankarstrand, creative director på Le Bureau
Har arbetat som art director sedan 2003.  Hon började sin karriär på Forsman & Bodenfors med kunderna IF och Göteborg Filmfestival. 2004 gick hon vidare till King där hon bland annat jobbade med Com Hem, SJ (Swedish Railways), Taxi Stockholm och Lotto. Nu är hon creative director och partner på Le Bureau. Under karriären har hon blivit rikligt belönad i både svenska och internationella tävlingar som Clio, Cresta, LIA, New York Festivals, Epica, Eurobest och Cannes Lions. Hon har suttit i jury i Eurobest, Cannes Film jury och New York Festivals. Har suttit i guldäggsjuryn vid sju tillfällen.

Identitetsdesign
Jacob Norstedt
, creative director & partner på Silver

Är i grunden utbildad typograf. Via sin lärlingsutbildning. Genom åren har han sedan hunnit med allt från att vara med att bygga upp Arla och Europolitans första webbsajter, till att starta reklambyrå och arbeta som varumärkeskonsult. De senaste åtta åren har Jacob Norstedt arbetat på Silver med såväl varumärkesstrategiska som designrelaterade frågor. Bland uppdragen återfinns identiteter för ICA, Panduro, Cervera och Svenska Fotbollförbundet till varumärkeskoncept för SCA, Dometic och Kungliga Operan. Jacob har tidigare suttit i juryn för Guldägget, Young Lions och Pentawards och har också belönats med en mängd olika internationella priser såsom Red Dot och Pentawards.

Integrerat
Björn Ståhl, executive creative director på Ingo

Gick ut Berghs 1989 har sedan dess arbetat på bland annat Brindfors i Stockholm och Lowe i London. Efter det gick han till Ogilvy i Stockholm och var där fram till att Ogilvy och Grey slogs ihop till byrån som idag är Ingo för snart åtta år sedan.
Björn är en av våra mest prisbelönta kreatörer och mottog bland annat 20 lejon under Cannes Lions 2016 för för Svenska Turistföreningens "The Swedish Number" och Lidls "Le Bon". Björn rankades då som världens tredje bästa creative director. Han har totalt vunnit cirka 200 priser inklusive Titanium och Grand Prix från Cannes, Svart Penna i D&AD och drygt 15 st vinster i Guldägget.

Innovation
Fredrik Simonsson
, creative director på Nord DDB
Har jobbat som kreatör och creative director på DDB i 13 år. Suttit i jury i guldägget, vunnit guldägg. Suttit i jury i Cannes Lions och också där vunnit priser. Gått en session på Beckmans och sedan Berghs Art-linje som den hette då.

Kortare filmer
Kalle Widgren, vd/creative director på TBWA Stockholm
Vd på TBWA\Stockholm och kategoriordförande i Guldägget för tredje gången. Som kreatör har Kalle Widgren bland annat vunnit Guldskrift, ett antal silverägg och sammanlagt tre Guldägg i filmkategorin.

Längre filmer
Anna Qvennerstedt
, copywriter på Forsman & Bodenfors
Copywriter och styrelseordförande på Forsman & Bodenfors, där hon har varit i närmare femton år. Innan tiden på F&B var hon med och drev TBWA Stockholm i åtta år, och dessförinnan var hon på Garbergs. Har sammanlagt vunnit 15 guldägg och diverse guld i internationella tävlingar. Hon har också belönats med Guldskrift två gånger. Invald i Platinaakademien 2007 och har varit ordförande i Guldägget och suttit i merparten av alla internationella tävlingsjurys, däribland tre gånger i Cannes Lions. Hon har också varit juryordförande i Eurobest, Clio, D&AD och AdStars. I dagsläget lägger Anna Qvennerstedt mycket av sin tid på att skapa bra kreativa förutsättningar för Forsman & Bodenfors åtta kontor över världen.

PR
Marita Kuntonen, creative på Jung Relations
Har över 20-års erfarenhet av att jobba med stora, långsiktiga, komplexa uppdrag inom reklam, varumärkesarkitektur, strategi, konceptutveckling och pr.  Marita Kuntonen har stor erfarenhet av integrerade koncept, stora nationella och globala reklamkampanjer och PR-drivna globala initiativ. Kunder i urval: Volvo Cars, American Express, Sony, Dagens Nyheter, Statens Museer För Världskultur, Thule Group, Adidas, Smart Car, Postbanken, Absolut Vodka, Tiger of Sweden, Vasakronan, Poolia m.fl. Utbildad på Beckmans designhögskola. Arbetsplatser i urval: Jung Relations sedan 2010, Reklambyrån SWE (grundare och delägare), The Brand Union och ANR/BBDO.

Utomhus
Daniel Vaccino, copywriter på Åkestam Holst
Beteendevetare på pappret men copywriter i praktiken med 15 år i branschen. Daniel Vaccino arbetar idag på Åkestam Holst och har tidigare varit kreativ chef på Volt och copywriter på bland annat DDB Stockholm, numera NORD DDB, under 7 års tid. Han har under sin karriär fått en bred massa att upptäcka smal konst, fått Försvarsmakten att försvara det nya istället för det gamla, och fått 42 svenskar att byta namn till Klaus-Heidi. Daniel Vaccino har genom åren belönats med Guldägg, Silverägg, 100-wattare, guld i Cannes och Spinn. Daniel Vaccino hade Jan Cederquist som mentor och har ett brinnande intresse för reklamhistoria, men även för nuet. Sitter i Guldäggsjuryn för andra gången.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

TävlingReklamGuldägget

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.