Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De röjde undan konkurrenterna

Publicerad: 8 December 2010, 15:25

Röjning tar hem det nationella storuppdraget för ­nationalarenan – Swedbank Arena. Mitt framför näsan på de större nätverksbyråerna.  Inom det kommande året ska byrån sätta strategi, design och namn på samtliga av arenans produkter. – Jag trodde först att någon hade ringt fel när de bjöd in oss till pitch, säger Göran Broberg, vd på Röjning.


Ämnen i artikeln:

Göran BrobergSwedbankRöjning

truefalse

Den nya nationalarenan/Swedbank Arena blir en av Europas allra största. Foto: Daniel Olsén.

För exakt ett år ­sedan sattes det första spad­taget till det som kommer att bli en ny stadsdel vid Solna station med nationalarenan, Swedbank Arena, i centrum. Drygt ett halvår senare, i maj 2010, började man söka efter en reklambyrå.

Enligt vad Resumé erfar var samtliga större byråer, inklusive nätverksbyråer, inbjudna.  
– Jag vill inte gå in på vilka byråer som bjöds in, men det var en gedigen urvalsprocess där vi under processens gång skalade bort en hel del byråer, säger Malin Sparf Rydberg, kommunikationsdirektör på Swedbank Arena.

I slutfasen återstod fem byråer, där valet, för bara några veckor sedan, föll på byrån Röjning.
– De kom med en hel del förslag redan i den första dragningen och hade modet att dra konceptet långt redan från start. Det var också tydligt att de verkligen brann för uppdraget, det var som att se sig själv i spegeln. 

För Röjning blir Swedbank Arena ett av byråns genom tiderna största uppdrag.
– Det känns hur coolt som helst, och blir något helt nytt och olikt allt annat som vi har gjort tidigare. All respekt för att jobba med soppor och såser, men det här är något annat. Detta är ett uppdrag som sträcker sig över många år och kommer att finnas kvar länge, säger Göran Broberg, vd.
– När vi först blev kontaktade trodde vi att det var någon som ringde och skämtade, när vi förstod att det var på riktigt lät det som en riktig dröm.

Exakt vad uppdraget går ut på är i dagsläget hemligt, likaså när de första kampanjerna kommer att börja rulla ut. Hösten 2012 ska dock arenan stå färdig. Fram till dess handlar det om att bygga upp arenans identitet, fylla arenan med innehåll och marknadsföra innehållet, vilket innebär allt från att ta fram profil, design, koncept och namn på alla produkter.

Arenan, som blir en av Europas allra största, kommer att rymma­ upp till 67 500 åskådare. Tanken är att fylla den med en tredjedel fotboll, en tredjedel annan idrott och en tredjedel konserter och andra evenemang. Arenan blir också hemmaarena för herrlandslaget i fotboll. Dock har man ännu inget kontrakt med någon allsvensk klubb.

Är det inte en väldig risktagning och floppvarning på hela projektet?
– När beslutet togs, vilket sträcker sig tillbaka många år, tittade man på ett antal olika alternativ och gjorde då också gedigna marknadsundersökningar. Det man kom fram till var att det fanns ett behov av denna sorts arena i Stockholm och Sverige, säger Malin Sparf Rydberg.

Arenabygget är i miljardklassen, marknadsföringsmässigt, hur stort är det här uppdraget?
– Det kan jag inte gå in på, men när vi går ut kommer vi se till att vi syns, ordentligt. Exakt på vilket sätt och vilka medier, är för tidigt att avslöja. Vi är mitt i byggprocessen, även vad gäller marknadsföringen.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.